خانه / ۱۳۹۳ / بهمن

بایگانی ماهانه: بهمن ۱۳۹۳

معانی متضاد در قرآن

 آیا تا به حال در قرآن دیده اید که در یک آیه، معنای متضاد وجود داشته باشد. به عبارت دیگر آیا ممکن است جمله ای در قرآن هم معنای مثبت داشته باشد و هم منفی؟ جواب: بله، مواردی از این قبیل وجود دارد که در زیر به دو نمونه اشاره می شود: نمونه اول: در آیه ۲۴ سوره زمر عبارتى …

ادامه نوشته »

تاثیر یک واو در معنا

 آیا تا به حال دیده اید که یک (واو) در قرآن نکته ى خاص و قشنگى داشته باشد؟ جواب: بله، به آیات زیر دقت کنید: وَ سِیقَ الَّذِینَ کَفَرُواْ إِلىَ‏ جَهَنَّمَ زُمَرًا  حَتىَّ إِذَا جَاءُوهَا فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا(زمر-۷۱ ) و کافران گروه‏گروه به دوزخ رانده مى‏شوند، چون به دوزخ رسند درهایش گشوده شود. وَ سِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْاْ رَبهُّمْ إِلىَ الْجَنَّهِ زُمَرًا  …

ادامه نوشته »

آیا هر کس برایش حق واضح بود ولى قبول نکرد کافر مى شود؟

 آیا هر کس برایش حق واضح بود ولى قبول نکرد کافر مى شود؟ جواب: خیر، بستگى به شرائط دارد. خود ما ممکن است بدانیم فلان مطلب حق است ولى هواى نفس یا ترس موجب شود که آن را انجام ندهیم. در آیه ۵ و ۶ سوره انفال آمده است: کَمَا أَخْرَجَکَ رَبُّکَ مِن بَیْتِکَ بِالْحَقّ‏ وَ إِنَّ فَرِیقًا مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ …

ادامه نوشته »

قرآن و جبر و اختیار

 آیا قانون (لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین) از آیات قرآن نیز برداشت می شود؟ جواب: بله برداشت می شود و این، خود مویدی است که سنت ممکن است به قرآن برگردد و در نتیجه منبع اصلی دین، قرآن است. در زیر به دو مورد که بر قاعده ی فوق دلالت دارد اشاره می کنیم: مورد اول: …

ادامه نوشته »

جایگاه قرآن در حوزه های علمیه

قرآن در حوزه های علمیه چه جایگاهی دارد؟ جواب: یکی از نویسندگان در این باره می نویسد: محیط عمومی حوزه های شیعه به شدت، قرآن گریز است. در برابر ده ها درس خارج فقه و اصول که روز و شب و جوانی و پیری روحانیون شیعه را به خود مشغول کرده است چند درس تفسیر در سطح عالی حوزه یافت …

ادامه نوشته »

برخی نکات ریز قرآنی

 به نظر شما در قرآن چه نکات ریزی هست که معمولاً به آن توجه نمی شود؟ جواب: تغییر خطابات و افعال در قرآن از جمله  نکات ریزی است که باید بیشتر به آن دقت کرد. مثلا در آیه ۱۰ سوره لقمان که در سوالات قبلی به آن اشاره شد درباره ی آسمان ها و کوه ها، افعال به صورت ماضی …

ادامه نوشته »

قرآن و کرامت انسان و موجودات

 کدام آیه از قرآن اشاره به کرامت انسان دارد؟ آیا آیه ای برای کرامت حیوان یا گیاه یا موجودات دیگر حتی جمادات نیز در قرآن داریم؟ جواب: همان آیه ای که در سوال قبلی به آن اشاره شد یعنی آیه ۱۰ سوره لقمان کرامت انسان و حیوان و گیاه را می رساند. در ذیل آیه آمده است: فَأَنبَتْنَا فِیهَا مِن …

ادامه نوشته »

دعای امام سجاد برای مرزداران حکومت بنی امیه

در یکی از دعاهای صحیفه ی سجادیه (دعای ۲۷) امام سجاد برای مرزداران دعا می کنند در حالی که در زمان امام سجاد حکومت دست بنی امیه است. حال آیا امام سجاد برای مرزداران حکومت بنی امیه که یک حکومت ظالم است دعا می کنند؟ جواب: گروهی در صحت استناد این دعا به امام سجاد شک کرده اند به خصوص …

ادامه نوشته »

قرآن و جواز غیبت پشت سر غیر مسلمان؟!!!!!!!!!!!

گروهى از آیه ۱۲ سوره حجرات استفاده مى کنند که غیبت پشت سر غیر مسلمان و حتى غیر شیعه جایز است چون این آیه مى گوید پشت سر مومن غیبت نکنید و مومن همان مسلمان یا شیعه است و در نتیجه مى توان پشت سر غیر مسلمان یا غیر شیعه غیبت کرد. آیا چنین استفاده اى به نظر شما صحیح …

ادامه نوشته »

قرآن کتاب اعراب!؟؟؟

 در آیات زیادى از قرآن در توصیف بهشت آمده است باغى است که از زیرش نهرها جارى است. این توصیف، بیشتر براى عرب هاى آن زمان که معمولاً در بیابان بودند مناسب بوده است و آنها بوده اند که از این اوصاف خوشحال می شدند و الا امروزه چنین وصفى به خصوص براى افرادى که در اروپا هستند عادى است. …

ادامه نوشته »

اینکه خدا ابراهیم را دوست خود انتخاب کرد به چه معنا است‏؟

در آیه ۱۲۵ سوره نساء آمده است:  وَ اتخَّذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلًا یعنى خدا ابراهیم را دوست خود گرفت. اینکه خدا ابراهیم را دوست خود انتخاب کرد به چه معنا است‏؟ جواب: برخى عبارات در قرآن راجع به خداوند آمده است که همان عبارات براى ما انسان ها نیز بکار مى رود ولى باید توجه داشته باشیم معنایى که آن …

ادامه نوشته »

اگر کسى ما را مسخره کرد آیا ما نیز باید او را مسخره کنیم‏؟

 اگر کسى ما را مسخره کرد آیا ما نیز باید او را مسخره کنیم‏؟ اگر جواب منفى است پس چرا در آیه ۳۸ سوره هود آمده است: وَ یَصْنَعُ الْفُلْکَ وَ کُلَّمَا مَرَّ عَلَیْهِ مَلَأٌ مِّن قَوْمِهِ سَخِرُواْ مِنْهُ  قَالَ إِن تَسْخَرُواْ مِنَّا فَإِنَّا نَسْخَرُ مِنکُمْ کَمَا تَسْخَرُونَ یعنى و [نوح‏] کشتى را مى‏ساخت و هرگاه گروهى از [اشراف و …

ادامه نوشته »

بروزرسانی ایمان

 شما گاهى اوقات مى گویید باید ایمان، به روز شود و ارتقاء یابد. آیا براى این حرف مستندى هم دارید؟ جواب: در آیاتى از قرآن اشاره به این دارد که مومنین واقعى ایمانشان زیاد مى شود مثلا در آیه ۲ سوره انفال آمده است مومنین  واقعى کسانى هستند که إِذَا تُلِیَتْ عَلَیهْمْ ءَایَاتُهُ زَادَتهْمْ إِیمَانًا یعنى هنگامى که آیات او …

ادامه نوشته »

معنای إِنَّ رَبىّ‏ عَلىَ‏ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ چیست؟

 در آیه ۵۶ سوره هود آمده است: إِنَّ رَبىّ‏ عَلىَ‏ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ این عبارت به چه معنا است‏ جواب: این عبارت را مى توان به چند صورت معنا کرد: معناى اول: پروردگار من همواره بر صراط مستقیم و جاده عدل و داد مى‏باشد و کارى بر خلاف حکمت و صواب انجام نمى‏دهد. معناى  دوم: خداوند بر راه مستقیم احاطه دارد …

ادامه نوشته »

اختلاف در تفسیر به خاطر اختلاف در خواندن!!

مفسرین در تفسیر آیات قرآن با هم اختلاف دارند و این اختلاف به خاطر برداشت های مختلف از متن قرآن است. حال آیا به موردی بر خورده اید که اختلاف بین مفسرین به خاطر اختلاف در چگونگی وقف و وصل خواندن کلمات باشد؟ بله، در آیه ۴۷ سوره روم آمده است: فَانتَقَمْنَا مِنَ الَّذِینَ أَجْرَمُواْ  وَ کاَنَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ …

ادامه نوشته »

صفت انتقام برای خدا

 یکى از صفات خدا در قرآن این است که خدا صاحب انتقام است. مثلا در آیه ۴ سوره آل عمران آمده است:  وَ اللَّهُ عَزِیزٌ ذُو انتِقَامٍ یا در آیه ۲۲ سوره سجده آمده است: إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنتَقِمُونَ حال سوال این است که مگر نمی گویند انتقام صفت خوبی نیست؟ پس چرا خدا منتقم است؟ جواب: انتقام نسبت به …

ادامه نوشته »

اعجاز ریاضی قرآن؟!! آری یا نه!؟

 آیا اعجاز ریاضی قرآن را شما تأیید می کنید؟ جواب: بنده برخی از مواردی که به عنوان اعجاز ریاضی نام می برند را خودم حساب کردم و به نتیجه نرسیدم که بتوان چنین رابطه های ریاضی را به عنوان اعجاز قرآن بیان کرد. مثلا می گویند کلمه ی (شهر) ۱۲ مرتبه و کلمه ی (یوم) ۳۶۵ مرتبه در قرآن بکار …

ادامه نوشته »

آیا در قرآن تعبیری وجود دارد که بر فضیلت زن بر مرد دلالت داشته باشد؟

 آیا در قرآن تعبیری وجود دارد که بر فضیلت زن بر مرد دلالت داشته باشد؟ جواب: بله، در آیه ۳۴ سوره نساء آمده است: الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلىَ النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلىَ‏ بَعْض این عبارت را معمولاً به صورتی معنا می کنند که از آن تنها فضیلت مرد بر زن استفاده می شود در حالی که اگر خدا می …

ادامه نوشته »

آیا ساحران سعادتمند نمی شوند؟

در آیه ۷۷ سوره یونس آمده است:  وَ لَا یُفْلِحُ السَّاحِرُون یا در آیه ۶۹ سوره طه آمده است:  وَ لَا یُفْلِحُ السَّاحِرُ حَیْثُ أَتىَ‏ حال آیا ساحران هیچ گاه پیروز نمى شوند؟ جواب: به این سوال مى توان جواب هاى متعددى داد: جواب اول: این عبارت یعنى ساحران رستگار نمى کنند و این حرف صحیحى است چون ساحران به …

ادامه نوشته »

کتمان پشیمانی در روز قیامت

در آیاتى از قرآن آمده است که بدکاران در روز قیامت پشیمانى خود را مخفى مى کنند ( وَ أَسَرُّواْ النَّدَامَهَ لَمَّا رَأَوُاْ الْعَذَابَ سبا-۳۳) مگر مى توان در آن روز پشیمانى را کتمان کرد؟ مگر آنها در روز قیامت به اشتباهات خود اعتراف نمى کنند و  یا وَیْلَنا إِنَّا کُنَّا ظالِمِین نمى گویند؟ جواب: به این سوال جواب هاى …

ادامه نوشته »

ارتباط مردگان و زندگان؟

 برخى براى اثبات ارتباط مردگان و زندگان به دو آیه ى زیر تمسک مى کنند: فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَهُ فَأَصْبَحُواْ فىِ دَارِهِمْ جَاثِمِینَ(۷۸) فَتَوَلىَ‏ عَنهْمْ وَ قَالَ یَاقَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ رِسَالَهَ رَبىّ‏ وَ نَصَحْتُ لَکُمْ وَ لَکِن لَّا تحُبُّونَ النَّاصِحِینَ(۷۹) سوره اعراف پس زلزله‏اى سخت آنان را فرا گرفت، و در خانه‏هایشان [به رو درافتاده‏] جسمى بى‏جان شدند! (۷۸) پس صالح از …

ادامه نوشته »

شاهد اعمال؟!!!!!

 می گویند پیامبران به اعمال امتشان آگاه هستند. یعنی آیا هر پیامبری از درون قلب افراد آگاه است؟ آیا شما شاهد اعمال بودن پیامبر و امام را قبول دارید؟ جواب: به نظر بنده منظور از شاهد اعمال بودن پیامبران، شهادت ظاهری است نه اینکه از درون افراد نیز آگاه باشند. شما ببینید وقتی طبق آیات ۴۵ تا ۴۷ سوره هود، …

ادامه نوشته »

معناى عبارت إِنَّ الخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ (زمر-۱۵ ) چیست‏؟

معناى عبارت إِنَّ الخَاسِرِینَ الَّذِینَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ (زمر-۱۵ ) چیست‏؟ جواب: این عبارت به چند صورت معنا شده است: معناى اول:  زیانکاران واقعى کسانى هستند که سرمایه عمر و جان خویش و حتى بستگان خود را در روز قیامت از دست بدهند. نه از وجود خویش بهره‏اى گرفتند، و نه از سرمایه عمر نتیجه‏اى، نه خانواده …

ادامه نوشته »

قدم صدق به چه معناست؟

در آیه دوم سوره یونس آمده است: وَ بَشِّرِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِندَ رَبهِّمْ یعنى مومنین نزد خدا قدم صدق دارند. مراد از قدم صدق چیست‏؟ جواب: عبارت قدم صدق را مى توان به صورت هاى مختلفى معنا کرد که مى توانید براى آگاهى از آن به تفسیر الفرقان مراجعه کنید ولى یکى از این معانى این …

ادامه نوشته »

آزمایش منافقان در قرآن به چه معناست؟

با توجه به آیه ۱۲۶ سوره توبه منظور از اینکه منافقان در هر سال یکى دو بار آزمایش مى شوند چیست؟ در این آیه آمده است: أَ وَ لَا یَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ فىِ کُلّ‏ عَامٍ مَّرَّهً أَوْ مَرَّتَینْ‏ یعنى آیا (منافقان) نمى‏بینند که آنها در هر سالى یک بار یا دو بار البته امتحان مى‏شوند؟ جواب: به این سوال جواب …

ادامه نوشته »

کدام تفسیر؟

 به نظر شما برای فهم دقیق آیات قرآن به چه تفاسیری رجوع کنیم؟ کدامیک از تفاسیر قرآن ریزه کاری های قرآن را بیان کرده اند؟ جواب: من فکر می کنم اگر شخصی در آیات قرآن به تفاسیری که در ادامه می گویم رجوع کند خوب می تواند آیات را تحلیل کند. البته صِرف رجوع کافی نیست بلکه فکر کردن خود …

ادامه نوشته »

مفرد و جمع در قرآن! علت؟

آیا در مفرد و جمع آمدن کلمات قرآن نکته ای نهفته است؟ مثلا برخی جاها ریاح آمده و برخی جاها ریح. جواب: بله چنین کلماتی دارای نکته هستند مثلا توجه شما را به آیات زیر جلب می کنم: وَ مِنْ ءَایَاتِهِ أَن یُرْسِلَ الرِّیَاحَ مُبَشِّرَاتٍ ….(روم-۴۶) و از نشانه‏هاى [قدرت و ربوبیت‏] او این است که بادها را مژده دهنده …

ادامه نوشته »

قرآن و برداشت های رایج اشتباه

 آیا تا به حال شده است که به آیه ای برخورد کنید که معمولاً معنای خاصی از آن می شده ولی شما با تحقیقات متوجه شده باشید که معنای دیگری می دهد؟ جواب: البته وجود چند معنا در قرآن چیز بعیدی نیست و ممکن است آیه ای در عین حال چند معنا داشته باشد ولی موردی که برای من جالب …

ادامه نوشته »

آیا می شود آیه ای از قرآن را بدون توجه به سیاق آیات جدا کرد و آن را شعار قرار داد؟

آیا می شود آیه ای از قرآن را بدون توجه به سیاق آیات جدا کرد و آن را شعار قرار داد؟ جواب: نمی توان به طور کلی جواب منفی یا مثبت داد بلکه باید هر مورد را جدا جدا مورد بررسی قرار داد. برخی از عبارات واقعا وابسته به سیاق آیات هستند و بدون توجه به ما قبل و ما …

ادامه نوشته »

پسر نوح، زنا زاده!!!!!!!!!

خداوند در رابطه ی با پسر نوح به نوح گفت: قَالَ یَنُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ  إِنَّهُ عَمَلٌ غَیرُ صَالِحٍ(هود-۴۶  ) گفت: اى نوح، او از خاندان تو نیست، او عملى است ناصالح. آیا می توان گفت مراد از عمل صالح این است که آن پسر، زنا زاده است و اصلاً پسر تو نیست؟ جواب: برخی خواسته اند چنین چیزی …

ادامه نوشته »

آیا کفر پسر نوح معلوم بود؟

جواب: از آیات قرآن استفاده می شود که نوح نمی دانسته که پسرش حتماً کافر است. در واقع پسر نوح حالتی منافقانه داشته است و کافر بودنش بر خود پدرش نیز مخفی مانده بوده و به همین خاطر نوح وقتی او را دید از او درخواست کرد که وارد کشتی شود در حالی که اگر می دانسته او کافر است …

ادامه نوشته »

اشتباه پیامبر در دریافت وحی؟

 آیا ممکن است پیامبری در فهم وحی الهی اشتباه کند؟ در واقع آیا ممکن است پیامبری برداشتی از وحی داشته باشد که آن برداشت صحیح نباشد؟ جواب: بله در برخی موارد چنین چیزی ابتداء ممکن است. مثلا در مورد داستان حضرت نوح خداوند به نوح فرمود: قُلْنَا احْمِلْ فِیهَا مِن کُلٍ‏ زَوْجَینْ‏ اثْنَینْ‏ وَ أَهْلَکَ إِلَّا مَنْ سَبَقَ عَلَیْهِ الْقَوْلُ …

ادامه نوشته »

مفهوم صبر قرآنی چیست؟

صبری که در قرآن خیلی در رابطه ی با آن سفارش شده است چه صبری است؟ آیا به معنای سکون و دست روی دست گذاشتن است؟ جواب: صبری که قرآن بیان می کند صبر فعال است. صبری که با فعالیت و تحرک همراه است. در آیه ۱۲۰ سوره آل عمران آمده است: وَ إِن تَصْبرِواْ وَ تَتَّقُواْ لَا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ …

ادامه نوشته »

اختلاف، بهتر از اتحاد وشک، بهتر از یقین

شاید خواننده با دیدن این عنوان تعجب کند و حتی این عنوان را مسخره کند و نویسنده ی این مقاله را بی عقل پندارد ولی اگر خوب روی این عنوان فکر کنیم متوجه می شویم که چندان هم بی ربط نیست و شاید واقعیتی باشد که انکار آن ، نگرش غیر واقع بینانه باشد نه تأیید آن. توضیح اینکه ما …

ادامه نوشته »

تحقیقی پیرامون معنای خلود در جهنم

خلود

راجع به خلود در جهنم نظرات مختلفى مطرح شده است. به نظر بنده راجع به نظر مشهور مفسرین که مى گویند گروهى به صورت جاودانه در جهنم هستند اشکالاتى مطرح است که در اینجا به این اشکالات اشاره مى کنیم. البته هدف ما این نیست که این نظر را رد کنیم بلکه مى خواهیم بگوییم سوالاتى راجع به این نظریه …

ادامه نوشته »