۱۳۹۷/۰۵/۳۰
پست های اخیر
خانه / ۱۳۹۴ / اردیبهشت

بایگانی ماهانه: اردیبهشت ۱۳۹۴

اسلام و بمب اتم؟

اسلام و بمب اتم؟

حال که در سوال قبلی بحث وَ أَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّهٍ مطرح شد آیا از این تعبیر بدست می آید که حتی ساخت بمب اتم جایز است؟ جواب: خیر از آیه ۶۰ سوره انفال که این تعبیر در آن بکار رفته است نمی توان استفاده کرد که ساخت بمب اتم جایز است زیرا در ادامه ی آیه علت ... ادامه مطلب »

خشونت و ذات اسلام؟؟!

خشونت و ذات اسلام؟؟!

آیا واقعا از ذات اسلام خشونت بدست نمى آید؟ جواب: به نظر بنده خیر. اگر واقعا همه ى آیات قرآن با دقت خوانده شود متوجه مى شویم که تمام خشونت ها در اسلام خشونت هایى است که براى مقابل با خشونت دیگران بیان گردیده است نه اینکه خشونت ابتدایى باشد. مشکل ما این است که متأسفانه برخى از افراطیون تنها ... ادامه مطلب »

فال بد زدن!!

فال بد زدن!!

نظر شما راجع به فال بد زدن چیست؟ جواب: آقاى طباطبایى ذیل آیه ۱۹ سوره قمر راجع به فال بد زدن چنین مى گوید: فال زدن را که اگر خیر باشد تفال، و اگر شر باشد تطیر مى‏خوانند، عبارت است از استدلال به یکى از حوادث به حادثه‏اى دیگر، که بعدا پدید مى‏آید، و در بسیارى از مواردش مؤثر هم ... ادامه مطلب »

خدا و احتیاج به نمازهای ما؟

خدا و احتیاج به نمازهای ما؟

آیا خدا به نمازهای ما احتیاج دارد که به ما گفته است نماز بخوانید؟ جواب: دقت کنید دستوراتی که دین به ما داده است همواره برای رشد خود ماست به عنوان مثال حتی اگر فقیری هم نباشد انفاق نباید تعطیل شود چرا که انفاق، اولین ثمره اش باید به خود ما برسد به این صورت که بخل را از ما ... ادامه مطلب »

قرآن خواندن و شیطان؟

قرآن خواندن و شیطان؟

در آیه ۹۸ سوره نحل آمده است که وقتی می خواهید قرآن بخوانید از شیطان به خدا پناه ببرید. مگر قرآن خواندن گناه است که باید برای آن از شیطان به خدا پناه برد؟ جواب: در این زمینه ما مقاله ای نوشته ایم و این سوال را در آن جواب داده ایم. در ادامه عین آن مقاله را می آوریم. ... ادامه مطلب »

استناد داعش!!

استناد داعش!!

گفته شده است که استناد داعش برای آتش زدن سرباز اردنی این آیه بوده است که می فرماید: وَ إِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُواْ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ(نحل-۱۲۶) یعنى و اگر [ستم‏گر را] مجازات کردید، پس فقط به مانند ستمى که به شما شده مجازات کنید. حال سوال این است که آیا واقعا قرآن جواز سوزاندن هم می دهد؟ جواب: اولا از ... ادامه مطلب »

بی احترامی به پیامبر؟!

بی احترامی به پیامبر؟!

آیا در آیات قرآن موردی وجود دارد که کسانی در حضور پیامبر به ایشان بی احترامی کرده باشند و پیامبر هم کاری به آنها نداشته است و حکم به مجازات آنها نداده باشد؟ جواب: بله، در آیه ۸ سوره مجادله آمده است: وَ إِذَا جَاءُوکَ حَیَّوْکَ بِمَا لَمْ یحَیِّکَ بِهِ اللَّهُ وَ یَقُولُونَ فىِ أَنفُسِهِمْ لَوْ لَا یُعَذِّبُنَا اللَّهُ بِمَا ... ادامه مطلب »

هدف وسیله را توجیه می کند؟!

هدف وسیله را توجیه می کند؟!

برخی می گویند برای رسیدن به هدف مقدس می توان گاهی اوقات از رذائل اخلاقی مثل دروغ نیز استفاده کرد. آیا این حرف صحیح است؟ جواب: در این زمینه بنده مقاله ای نوشته ام که در ادامه به عین این مقاله اشاره می کنم: آیا می توان برای پیش بُرد مقاصد از رذائل اخلاقی استفاده کرد؟ سوالی معمولا مطرح می ... ادامه مطلب »

حدیثی معروف!

حدیثی معروف!

شیعیان زیاد به این روایت استناد می کنند که پیامبر فرمود: هرکسی فاطمه را اذیت کند مرا اذیت کرده است و می گویند این روایت در مهمترین کتاب های اهل سنت یعنی صحیح بخاری و صحیح مسلم آمده است. آیا این حرف صحیح است؟ جواب: در کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم این روایت چندین بار نقل شده است و ... ادامه مطلب »

آیه ای دو سویه!

آیه ای دو سویه!

آیا تا به حال به آیه ای برخورد کرده اید که دو معنای متضاد از آن برداشت شود و هر دو نیز صحیح باشد به این گونه که با جمع بین معانی، یک معنای واحد از آیه گرفته شود؟ جواب: بله، در آیه ۳۱ سوره اعراف آمده است: یَابَنىِ ءَادَمَ خُذُواْ زِینَتَکمْ عِندَ کلُ‏ مَسْجِدٍ معنای این آیه این است ... ادامه مطلب »

صدای مردگان!!!

صدای مردگان!!!

برخی برای اثبات اینکه مردگان صدای زندگان را می شنوند به این حدیث استدلال می کنند که پیامبر با مردگان جنگ بدر صحبت کرده است و به اصحابش گفته است که آنها شنواتر از شما هستند. آیا این استدلال صحیح است؟ جواب: برای اینکه دقیقا این روایت را بررسی کنیم ابتدا متن خود حدیث را از کتاب صحیح بخاری می ... ادامه مطلب »

نقل های تاریخی؟

نقل های تاریخی؟

نظر شما راجع به نقل های تاریخی و حدیثی چیست؟ چرا شما اینقدر نسبت به روایات و نقل های تاریخی بدبین هستید؟ جواب: بنده همین را بگویم که اگر مقداری با علم رجال آشنا شوید واقعا نسبت به نقل های تاریخی و روایی شک خواهید کرد چون یک راوی را عالمی ثقه دانسته و دیگری او را غیر ثقه می ... ادامه مطلب »

تقدیم مرد بر زن؟!

تقدیم مرد بر زن؟!

اینکه در قرآن وقتی می خواهد به زن و مرد اشاره کند بالاخره ابتدا به مرد اشاره می کند و بعد به زن آیا بی احترامی به زن نیست؟ جواب: خیر، اولا اینکه ابتدا به مرد اشاره شده و بعد به زن ممکن است دلیل بلاغی داشته باشد و به خاطر رعایت بلاغت ابتدا به واژه ی (ذکر) اشاره شده ... ادامه مطلب »

روضه خوانی؟!!!

روضه خوانی؟!!!

چرا شما در منبرهایتان روضه نمی خوانید؟ جواب: به دو دلیل: الف) بسیاری از روضه ها دارای سند صحیح نمی باشد و نمی توان راجع به آنها حتی اطمینان نسبی پیدا کرد. بالاخره وقتی قرار است مطلبی تاریخی نقل شود باید اطمینانی نسبی به آن باشد در حالی که نسبت به بسیاری از نقل ها بنده اطمینان نسبی ندارم. جالب ... ادامه مطلب »

گریه آسمان و زمین؟؟

گریه آسمان و زمین؟؟

در آیه ۲۹ سوره دخان راجع به کشته شدن فرعون و آل او چنین آمده است که: فَمَا بَکَتْ عَلَیهِمُ السَّمَاءُ وَ الْأَرْضُ یعنى نه آسمان بر آنها گریست و نه زمین. آیا واقعا آسمان و زمین گریه مى کنند؟ جواب: در تفسیر نمونه در این زمینه آمده است: گریه نکردن آسمان و زمین بر آنها ممکن است کنایه از ... ادامه مطلب »

آیه ای توحیدی

آیه ای توحیدی

آیه اى در قرآن را مثال بزنید که توحید و اینکه موثر اصلى در عالم خداوند است را به بهترین وجه براى ما بیان کند. جواب: آیات در این زمینه زیاد است ولى آیه ۷۹ سوره نحل در این باره بسیار قابل تأمل است. در این آیه آمده است: أَ لَمْ یَرَوْاْ إِلىَ الطَّیْرِ مُسَخَّرَاتٍ فىِ جَوِّ السَّمَاءِ مَا یُمْسِکُهُنَّ ... ادامه مطلب »

دو تعبیر قرآنی؟

دو تعبیر قرآنی؟

در آیه ۲۵ سوره محمد که مربوط به مرتد است از تعبیر مِن بَعْدِ مَا تَبَینَ استفاده شده است، این در حالى است که در آیه ۶ سوره انفال که مربوط به مومنین است از تعبیر بَعْدَ مَا تَبَینَ‏ استفاده شده است. تفاوت این دو تعبیر چیست و چرا در یکی (مِن) بکار رفته و در دیگری بکار نرفته است؟ ... ادامه مطلب »

نقد مطهری و حوزه!

نقد مطهری و حوزه!

نقد آقای مطهری به روحانیون و حوزه های علمیه چه بوده است؟ جواب: ایشان در یکی از مقالات خود چنین می گوید: چرا حوزه‏هاى علمیه ما از صورت دانشگاه دینى به صورت «دانشکده فقه» درآمده؛ چرا علما و فضلاى ما همین که معروف و مشهور شدند، اگر معلومات دیگرى غیر از فقه و اصول دارند روى آنها را مى‏پوشانند و ... ادامه مطلب »

چگونه انفاق کنیم؟؟

چگونه انفاق کنیم؟؟

امروزه چگونه باید انفاق کنیم و پولمان را کجا باید خرج کنیم؟ آیا باید خمس بدهیم یا زکات؟ جواب: در این زمینه بنده مقاله ای نوشته ام که در ادامه به عین این مقاله اشاره می کنم: ۱۵ نکته ی مهم پیرامون انفاق نکته ۱: بیاییم دعواهای بین شیعه و سنی را کنار بگذاریم و فعلا در اینجا کاری به ... ادامه مطلب »

آیه ۶۱ سوره نحل؟

آیه 61 سوره نحل؟

نظر شما راجع به معنای آیه ۶۱ سوره نحل چیست؟ جواب: در رابطه ی با این آیه ما تحقیق مفصلی انجام داده ایم که در زیر به آن تحقیق اشاره می کنیم: تأملی پیرامون نظر مفسرین راجع به آیه ۶۱ سوره نحل این آیه از جمله آیات مشکل قرآن است که برای خواننده سوالاتی را ایجاد می کند. خوب است ... ادامه مطلب »

حقوق غیر مسلمانان در اسلام؟

حقوق غیر مسلمانان در اسلام؟

آیا واقعا اسلام حق شهروندی افراد را رعایت می کند؟ مثلا آیا برای یک شخص بهایی حق شهروندی قائل است؟ جواب: بله بنده از قرآن چنین می فهمم که قرآن چنین حقوقی را برای همه ی انسان ها قائل است، هم برای مسلمانان و هم برای غیر مسلمانان. به دو آیه ی زیر توجه کنید: الف) وَ لَن یجْعَلَ اللَّهُ ... ادامه مطلب »

دست بر چشم و آیه الکرسی!؟

دست بر چشم و آیه الکرسی!؟

اینکه مردم پس از نماز دست بر روی چشم می گذارند و آیه الکرسی می خوانند آیا سند دارد؟ جواب: بنده این مسأله را در اینترنت جستجو کردم و در سایت اسلام کوئیست آمده بود: عمل رایجی میان مردم وجود دارد که پس از نماز، دست‌ها را بر روی چشم گذاشته و این آیه را می‌خوانند. خواندن آیه با چنین ... ادامه مطلب »

نکته ریز قرآنی؟

نکته ریز قرآنی؟

در تمام آیات قرآن هرجا صفت غفور و رحیم آمده است ابتدا غفور آمده و بعد رحیم. تنها در آیه ۲ سوره سبأ است که رحیم بر غفور مقدم شده است و اتفاقا در همین آیه اگر قرار بود قافیه ى آیات رعایت شود باید غفور بر رحیم مثل بقیه ى آیات مقدم مى شد. خلاصه علت تقدم رحیم بر ... ادامه مطلب »

سوگند ایوب؟!

سوگند ایوب؟!

مفسرین در ذیل آیه ۴۴ سوره ص گفته اند که حضرت ایوب سوگند خورده بود که همسرش را بزند. آیا چنین مطلبی صحیح است و اگر جواب مثبت است چرا ایوب چنین سوگندی خورده بود؟ جواب: بد نیست که در جواب این سوال به پرسش و پاسخی که در سایت آقای غروی در این باره آمده بود اشاره کنم: آیه ... ادامه مطلب »

معانی متفاوت!؟

معانی متفاوت!؟

شما گفته بودید که آیات ۴۳ و ۴۴ سوره نحل را می توان به گونه های مختلف معنا کرد. اگر ممکن است این معانی مختلف را بیان کنید. جواب: معانی مختلف آیات ۴۳ و ۴۴ سوره نحل متن آیه: وَ مَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ إِلَّا رِجَالًا نُّوحِى إِلَیهِمْ  فَسْئَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ(۴۳) بِالْبَیِّنَاتِ وَ الزُّبُرِ …..(۴۴) تعبیر ... ادامه مطلب »

شبهه به مجازات قرآن!

شبهه به مجازات قرآن!

برخى مى گویند اینکه در آیه ۳۳ سوره مائده یکى از مجازات هاى محارب، به صلیب کشیده شدن یا قطع دست و پا بیان شده است صحیح نیست و نباید قرآن چنین مجازات هایى را بیان کند. جواب شما به این اشکال چیست؟‏ جواب: اولا در این آیه چهار مجازات بیان شده است که به صورت تخییرى یکى از آنها ... ادامه مطلب »

غیر مضار؟

غیر مضار؟

در آیه ۱۲ سوره نساء آمده است که ترکه ى میت بعد از پرداخت وصیت و دیون غیر مضار باید بین ورثه تقسیم شود. آوردن قید (غیر مضار) براى چیست‏؟ جواب: آوردن این قید براى این است که وصیت و دین نباید موجب ضرر به ورثه و جامعه شود و اگر وصیت و دیون میت موجب ضرر به جامعه و ... ادامه مطلب »

۱۸ کلید؟!

18 کلید؟!

شنیده ام که شما جملات تأمل برانگیزی که در طول زمان شنیده اید را جمع آوری کرده اید. می توانید تعدادی از آنها را برای ما ذکر کنید؟ جواب: بله، در ادامه به آنها اشاره می کنم: جمله ۱: هر جور فکر کنی همانجور حرف می زنی. هر جور که حرف بزنی همانجور عمل می کنی. هر جور که عمل ... ادامه مطلب »

اگر خدا می خواست؟

اگر خدا می خواست؟

در آیه ۳۵ سوره نحل آمده است که مشرکین مى گفتند اگر خدا مى خواست ما و پدرانمان مشرک نبودیم. واقعا قصد مشرکین از این حرف چه بوده است و آیا ما نیز امروزه شبیه چنین حرف هایى مى زنیم یا نه؟ جواب: مشرکین با این حرف، اراده ی تکوینی خدا را مساوی با رضایت تشریعی او می دانستند. آنها ... ادامه مطلب »

مشاجره با خدا!؟؟

مشاجره با خدا!؟؟

آیا روز قیامت واقعا می توان با خدا بحث کرد و مثلا برای او استدلال بیاوریم که ما فلان عذر را داشتیم؟ جواب: بله، از آیه ۱۳۴ سوره طه چنین مطلبی استفاده می شود که می توان با خدا بحث کرد و برای او دلیل آورد. در این آیه آمده است: وَ لَوْ أَنَّا أَهْلَکْنَاهُم بِعَذَابٍ مِّن قَبْلِهِ لَقَالُواْ رَبَّنَا ... ادامه مطلب »

حرمت طلا برای مرد؟!

حرمت طلا برای مرد؟!

 اینکه می گویند طلا برای مرد حرام است آیا دلیل علمی دارد؟ در برخی سایت ها آمده است که طلا بر روی مردان اثرات منفی دارد؟ جواب : در این زمینه بنده در سایت ها چنین مطالبی که دلالت بر اثر منفی طلا در مردان دارد دیده ام ولی به یکی از دوستانم گفتم در این باره در سایت های ... ادامه مطلب »

یا حمید بحقّ محمّد!!!

يا حميد بحقّ محمّد!!!

آیا جملاتِ (یا حمید بحقّ محمّد یا عالى بحقّ على یا فاطر بحقّ فاطمه یا محسن بحقّ الحسن ….) که معمولا در دعاها خوانده مى شود مستند است‏؟ جواب: بنده برای چنین جملاتی سند متصلی پیدا نکردم و هرکسی این جملات را نقل کرده است از کتاب الدر الثمین نقل کرده است ولی سلسله ی سندی برای آن ذکر نکرده ... ادامه مطلب »

معنای جمله ای از زیارت اربعین!!

معنای جمله ای از زیارت اربعین!!

در زیارت اربعین آمده است: أَشْهَدُ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِیَابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِینِی وَ خَوَاتِیمِ عَمَلِی‏ این جمله دقیقا به چه معناست؟ به خصوص تعبیر بِشَرَائِعِ دِینِی وَ خَوَاتِیمِ عَمَلِی‏ یعنی چه؟ جواب: در کتاب بحار الأنوار (ط – بیروت) ؛ ج‏۹۸ ؛ ص۳۳۴ این جملات به چند گونه ترجمه و تفسیر شده است. در این کتاب آمده است: ... ادامه مطلب »

معنای واژه حول؟

حول

معنای واژه ی حول در تعابیری مثل (لا حول و لا قوه الا بالله) یا (بحول الله و قوته اقوم و اقعد) چیست؟ جواب: این واژه ممکن است اشاره به تغییر و تحول داشته باشد و در این صورت بحول الله یعنی توسط تحولی که خدا به من ارزانی داشته است قیام می کنم و می نشینم. خلاصه یعنی تحول ... ادامه مطلب »

درخواست از مرده!؟

درخواست از مرده!؟

نظر شما راجع به آیات ۲۰ و ۲۱ سوره نحل چیست؟ آیا از این آیات بدست می آید که حاجت خواستن از مرده صحیح نیست؟ جواب: در این زمینه بنده تحقیقی انجام داده ام که در ادامه به عین این تحقیق اشاره می کنم: این آیات مربوط به شریک قرار دادن برای خدا و درخواست از غیر خداست. در این ... ادامه مطلب »

تحقیقی پیرامون مبحث حجاب

مسئله حجاب

تحقیقی پیرامون مبحث حجاب با نگاهی موشکافانه به آیه ۳۱ سوره نور (درجه ی اهمیت حکم حجاب ،حکم حجاب اجباری ،محدوده ی حجاب ، محارم)   مقدمه : در مجموعه ای که پیش رو دارید چهار بحث به ترتیب مورد بررسی قرار گرفته است : اول بحث درجه ی اهمیت حکم حجاب که آیا واجب است یا مستحب و آیا ... ادامه مطلب »

فرق بین مسکین و مستکین؟

فرق بين مسكين و مستكين؟

فرق بین مسکین و مستکین چیست‏؟ جواب: واژه ی مسکین از سکن مى آید که نقطه ى مقابل تحرک است. مسکین به کسى مى گویند که از حرکت افتاده است حال یا به خاطر ضعف بدن یا به خاطر نداشتن مال یا به خاطر مریضى. به همین خاطر است که مى گویند مسکین بدتر از فقیر است چون فقیر مى ... ادامه مطلب »

یک حدیث؟!

یک حدیث؟!

معمولا در روزهای اربعین این حدیث را می خوانند که پنج چیز از علامات مومن است از جمله انگشتر به دست کردن یا زیارت اربعین خواندن. آیا این حدیث از لحاط سندی صحیح است؟ جواب: اصل این حدیث در کتاب تهذیب الأحکام از شیخ طوسی، ج‏۶، ص: ۵۲ آمده است ولی از لحاظ سندی ضعیف است چون سلسله ی سندی ... ادامه مطلب »

یا شدید القوی و یا شدید المحال

یا شدید القوی و یا شدید المحال

در ماه صفر دعایی در مساجد خوانده می شود که با (یا شدید القوی و یا شدید المحال) شروع می شود. آیا این دعا مستند است؟ جواب: بنده در ماه صفر امسال وقتی این دعا را می شنیدم اشکالی به متن آن داشتم که در آخر دعا با اینکه خداوند مورد خطاب است یکدفعه خطاب عوض می شود. در این ... ادامه مطلب »

انواع شرک

انواع شرک

راجع به شرک در قرآن و انواع آن توضیح دهید؟ جواب: در این زمینه بنده مقاله ای نوشته ام که در ادامه به عین آن مقاله اشاره می کنم: انواع شرک در قرآن قسم اول: پرستش موجودات فاقد حیات(جمادات) مثال اول: إِذْ قَالَ لِأَبِیهِ یَأَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ مَا لَا یَسْمَعُ وَ لَا یُبْصِرُ وَ لَا یُغْنىِ عَنکَ شَیْئًا(مریم-۴۲) ترجمه: هنگامى ... ادامه مطلب »

چگونه روی قرآن کار کنیم؟

چگونه روی قرآن کار کنیم؟

چگونه روی قرآن کار کنیم؟ جواب: برای یادگیری قرآن دو سیر پیشنهاد می شود: الف) از ابتداء تا انتهای قرآن یک دور قرآن را خودتان مطالعه کنید و خوب روی ترجمه ی آیات فکر کنید. سعی کنید از ترجمه هایی که روان است استفاده کنید. در این زمینه، ترجمه ی آقای حسین انصاریان پیشنهاد می شود. البته ترجمه های دیگر ... ادامه مطلب »

اختلاف مذموم!

اختلاف مذموم!

در قرآن، اختلاف و تفرقه مورد مذمت قرار گرفته است. این چه نوع اختلاف و تفرقه ای است که بد می باشد؟ جواب: بنده پیشنهاد مى کنم به آیات ۱۰۳ و ۱۰۵ سوره آل عمران رجوع کنید تا متوجه شوید چه اختلافى بد است؟ در آیه ۱۰۳ وقتی از تفرقه نهی می کند بلا فاصله بحث دشمنی را مطرح می ... ادامه مطلب »

عبادت کن تا یقین تو فرا رسد!

عبادت كن تا يقين تو فرا رسد!

در آیه آخر سوره حجر آمده است: وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتىَ‏ یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ یعنى و پروردگارت را عبادت کن تا یقین تو فرا رسد! مراد از یقین در این آیه چیست؟ جواب: به نظر بنده یقین در این آیه همان معنای معروف خود را دارد و این آیه همواره به همه ی افراد دستور می دهد که برای رسیدن به ... ادامه مطلب »

عذاب و امت های فعلی!؟

عذاب و امت های فعلی!؟

چرا خداوند امت های گذشته را عذاب کرده است ولی دیگر چنین عذاب هایی را برداشته است؟ آیا واقعا کار آنها که ماهی گرفتند از کار داعشی ها بدتر بوده است؟ آیا پی کردن شتر صالح از اینکه در یک لحظه با بمب اتم، هزاران نفر کشته شوند بدتر است؟ چرا خدا آنها را عذاب کرده است ولی اینها را ... ادامه مطلب »

پاره کنندگان قرآن؟!

پاره کنندگان قرآن؟!

در  آیات ۹۰ و ۹۱ سوره حجر حرف از تقسیم کنندگان قرآن زده شده است. چه مصادیقى مى توان براى تقسیم کردن قرآن بیان کرد؟ جواب: می توان چندین مصداق برای تقسیم قرآن بیان کرد از جمله: الف) اینکه به برخی از آیات قرآن عمل شود و به برخی عمل نشود. ب) فقط برخی آیات را روی منبرها بخوانند مثلا ... ادامه مطلب »

سبع مِنَ المثانى

سبع مِنَ المثانى

در آیه ۸۷ سوره حجر آمده است که خدا به پیامبر سبع مِنَ المثانى داده است. سبع من المثانى چیست؟ جواب: مفسرین گفته اند که منظور از سبع من المثانی سوره حمد است چون هفت آیه دارد و در نمازها دوبار خوانده می شود. این تفسیر می تواند صحیح باشد ولی تفسیر دیگری نیز به ذهن من می رسد و ... ادامه مطلب »

سند *و عجل فرجهم*؟

سند *و عجل فرجهم*؟

نظر شما راجع به گفتن (و عجل فرجهم) بعد از صلوات ها چیست؟ آیا مستندی در این زمینه داریم؟ جواب: بنده با تحقیقاتم متوجه شدم روایتی به این صورت که به طور مطلق تأکید به گفتن این جمله بعد از صلوات ها داشته باشد نداریم. بله در روایاتی که راجع به دعاهای خاصی هستند این تعبیر آمده است ولی اینکه ... ادامه مطلب »

لا اکراه فی الدین؟!

لا اکراه فی الدین؟!

تعبیر لَا إِکْرَاهَ فىِ الدِّینِ قَد تَّبَین‏ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىّ‏ دقیقا چه مى خواهد بگوید و ارتباط جمله ى لَا إِکْرَاهَ فىِ الدِّینِ با جمله ى قَد تَّبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىّ‏ چه مى باشد؟ جواب: این تعبیر یک جمله ى خبرى است و مى خواهد بگوید در رابطه ى با دین اجبارى وجود ندارد و آنچه که باید باشد این ... ادامه مطلب »

عذابهای الهی!!

banner

آیا اینکه هر امتى به صورتى عذاب شده است دلیل خاصى داشته است؟ جواب: به نظر مى رسد که عذاب هر امتى با گناه آن امت یا شرائطى که آن امت داشته اند مرتبط بوده است که در این زمینه مى توانید راجع به عذاب هر امتى فکر کنید. مثلا راجع به عذاب قوم لوط چنین آمده است: فَأَخَذَتهْمُ الصَّیْحَهُ ... ادامه مطلب »

پیامبران و زنانی کافر!!؟

پیامبران و زنانی کافر!!؟

چرا حضرت لوط یا حضرت نوح خودشان با زنانى کافر زندگى مى کرده اند؟ جواب: این مطلب انعطاف پذیرى پیامبران الهى را مى رساند که حاضر بوده اند با شخصى که هم فکر آنها نیست زیر یک سقف زندگى کنند. اینکه امروزه ما اصلا نمى توانیم با مخالفین خود رابطه داشته باشیم مشکلى است که ما داریم و الا سیره ... ادامه مطلب »

لوطولوژی در قرآن!!!

banner

در آیه ۷۱ سوره حجر آمده است که لوط به قومش مى گوید: هَؤُلَاءِ بَنَاتىِ إِن کُنتُمْ فَاعِلِینَ یعنى اگر مى‏خواهید [کار درست و معقولى‏] انجام دهید، اینان دختران منند. آیا لوط از قومش مى خواهد که به جاى هم جنس بازی، زنا کنید؟ جواب: مراد لوط زنا نیست بلکه ازدواج است چرا که زنا در تمام ادیان گناه است ... ادامه مطلب »

لوط و لواط؟!

لوط و لواط؟!

چرا به حضرت لوط، لوط گفته شده است؟ آیا این اسم با عمل لواط مرتبط است؟ جواب: به نظر مى رسد که لوط قبل از اینکه به سمت قومش برود اسمش لوط بوده است و از آیه ۲۶ سوره عنکبوت نیز بدست مى آید که لوط در زمان ابراهیم قبل از اینکه به سمت قومش برود اسمش لوط بوده است. ... ادامه مطلب »

واژه عالمین!؟

واژه عالمین!؟

در آیه ۷۰ سوره حجر آمده است که قوم لوط به او مى گویند: أَ وَ لَمْ نَنْهَکَ عَنِ الْعَالَمِینَ یعنى مگر ما تو را از عالمین نهى نکردیم؟ چرا قوم لوط از واژه ی عالمین به معنای جهانیان استفاده کرده اند؟ آیا عالمین در این آیه به معنای همه ی موجودات است؟ جواب: معلوم است که مراد از عالمین ... ادامه مطلب »

قرآن و دانش؟!

قرآن و دانش؟!

آیا قرآن و به طور کلی اسلام راجع به علم آموزی و اندیشیدن و سوال پرسیدن و به طور کلی آگاهی تأکیدی دارد؟ جواب: در این زمینه بنده مقاله ای نوشته ام که در اینجا عین مقاله را می آورم: اسلام و توصیه ی به آگاهی از دیدگاه قرآن، هر انسانی باید نسبت به عقاید و افکارش بیندیشد و از ... ادامه مطلب »

صلوات بعد از نماز!؟

صلوات بعد از نماز!؟

اینکه در مساجد بعد از نمازها آیه ی (إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلىَ النَّبىِّ …..) خوانده می شود و صلوات می فرستند آیا دستور دین می باشد؟ جواب: بنده حدیثی در این باره پیدا نکردم. جالب است که در سایت پرسمان دانشجویی نیز آمده است: دلیلی براصل استحباب گفتن ان الله وملائکته در تعقیب نماز وجود ندارد هر چند ... ادامه مطلب »

تولد امام علی در کعبه؟

تولد امام علی در کعبه؟

برخی می خواهند از به دنیا آمدن حضرت علی در کعبه استفاده کنند که ما دور زادگاه حضرت علی می چرخیم و قصد خدا از این کار این بوده است که دور امام علی بچرخیم؟ آیا این حرف صحیح است؟ جواب: به نظر می رسد که به دنیا آمدن حضرت علی در کعبه اگر صحیح باشد فضیلتی برای امام علی ... ادامه مطلب »

لوح فاطمه؟!

لوح فاطمه؟!

حدیث لوح حضرت زهراء که امروزه به صورت قاب در خانه ها زده شده است در کجا آمده و آیا سند صحیح دارد؟ جواب: داستان این لوح در کتاب  الکافی ج: ۱  ص:  ۵۲۷ آمده است. در نرم افزار درایه النور سند این حدیث صحیح دانسته شده است و اگر چه در بحث راویانِ این حدیث، تک تک راویان ثقه ... ادامه مطلب »

خمس و روحانیون

خمس و روحانیون

برخی می گویند چرا خمس به روحانیون داده می شود؟ جواب: در این زمینه ما مفصلا بحث کرده ایم که در این رابطه می توانید به جزوه ی (پرسش های صریح و پاسخ های بی پرده پیرامون خمس) مراجعه کنید. در اینجا فقط همین مطلب را بگویم که اگر مراد از این سوال این است که چرا به روحانیون امروز ... ادامه مطلب »

شیعه اید یا سنی؟!

شیعه اید یا سنی؟!

اگر کسی از شما بپرسد که شیعه اید یا سنی چه می گویید؟ جواب: می گویم مسلمانم یعنی تسلیم حق هستم. هر جا حق باشد آنجا هستم. اگر در جایی اهل سنت درست بگویند آنجا هستم و اگر در جایی شیعه درست بگوید حرف شیعه را می پذیریم. قرآن حرف از تسلیم زده است نه حرف از فرقه گرایی. قرآن ... ادامه مطلب »

شیعه کشی!!!

شیعه کشی!!!

اینکه گروهی از افراطیون اهل سنت، شیعه می کشند از کجا ناشی می شود؟ جواب: یکی از دلایلش کارهای شیعیان است و اگر شیعیان در جایگاه اهل سنت بودند نیز شاید چنین گروه هایی در بین آنها پیدا می شد. به نظر شما اگر گروهی از اهل سنت جلسه ای تشکیل دهند و در آن به امام علی فحش دهند ... ادامه مطلب »

افراط در شیعیان

افراط در شیعیان

اینکه در بین شیعیان افراد افراطی وجود دارد منشأش از کجاست؟ جواب: منشأش از همان افراد به ظاهر اعتدالی است. شما ببینید همان افرادِ به ظاهر معتدل وقتی میکروفن در جلسه ای خصوصی به دستشان بیفتد علی را در حد خدایی بالا می برند و عمر را بدترین فرد کره ی زمین معرفی می کنند. چنین رفتارها و عقایدی عملا ... ادامه مطلب »

خیرات برای اموات!!؟

خیرات برای اموات!!؟

نماز خواندن برای اموات یا خیرات فرستادن برای آنها یا دعا و طلب استغفار برای آنها واقعا تا چه حدی به آنها می رسد؟ جواب: در این زمینه بنده مقاله ای نوشته ام که در اینجا عین آن مقاله را می آورم: میزان تأثیر اعمال زندگان برای مردگان سوالی مطرح است که آیا اینکه برای مردگان دعا کنیم یا برای ... ادامه مطلب »

تاثیر یهود بر اسلام؟

تاثیر یهود بر اسلام؟

برخی می گویند یهودیان در اسلام انحرافاتی ایجاد کردند و حتی در تشیع نیز موجب ایجاد تحریفاتی شدند. آیا این مطلب صحیح است؟ جواب: بالاخره چنین چیزی ممکن است. جالب است بدانید که جناب کشی که یک عالم شیعه است و کتابی در علم رجال نوشته است در جایی از کتابش چنین می نویسد: و ذکر بعض أهل العلم أن ... ادامه مطلب »

تیر خوردن جنازه امام حسن؟

تیر خوردن جنازه امام حسن؟

داستان تیر خوردن جنازه ی امام حسن چه بوده است و آیا واقعا عایشه چنین دستوری داده است و اصلا آیا واقعا می خواستند که امام حسن را کنار پیامبر خاک کنند؟ جواب: داستان تیر خوردن در کتاب مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏۴ ؛ ص۴۴ آمده است و شما می توانید با جستجوی عبارت (وَ ... ادامه مطلب »

دعای معروف امن یجیب!!

دعای معروف امن یجیب!!

آیا ختم (اّمن یجیب) که در میان مردم شایع است و ۵ بار این آیه را می خوانند از طریق پیامبر یا ائمه صادر شده است؟ جواب: بنده در این زمینه تحقیق کردم و چیزی نیافتم. نمی دانم چه کسی چنین چیزهایی که سند ندارد را در بین مردم شایع کرده است. خیلی برایم جالب بود که در تفسیر اطیب ... ادامه مطلب »

شیعه، سنی یا مسلمان؟؟

شیعه، سنی یا مسلمان؟؟

با توجه به اینکه شما راجع به بحث شیعه و سنی، زیاد تحقیق کرده اید به چه نتیجه ای رسیده اید؟ جواب: به نظر بنده هم شیعه اشتباه می کند و هم سنی و هم شیعه درست می گوید و هم سنی. منظورم این است که در بحث امامت و اینکه آیا چنین اصلی از طرف خدا بیان شده است ... ادامه مطلب »

مهاجرین و انصار

مهاجرین و انصار

گروهى از آیه ۱۰۰ سوره توبه استفاده مى کنند که هرکسى مهاجر و انصار بوده است حتما بهشتى است و در آخرت حتما در بهشت قرار دارد. آیا این حرف صحیح است؟‏ جواب: این آیه مى رساند که هرکسى مهاجر و انصار بوده است خدا از آنها راضى شده است و براى آنها بهشت آماده کرد ولى اینکه این رضایت ... ادامه مطلب »

معنای یک دعا

معنای یک دعا

در دعایی که در دهه ی اول ذی الحجه خوانده می شود می گویند: لا اله الّا اللَّه عدد اللّیالی‏ و الدّهور لا اله الّا اللَّه عدد امواج البحور لا اله الّا اللَّه …… ترجمه:  لا اله الا اللَّه به تعداد شبها و روزگاران* لا اله الا اللَّه به تعداد موجهاى دریاها …. این جملات یعنی چه؟ جواب: برای فهم ... ادامه مطلب »

مجازات در ملاء عام

مجازات در ملاء عام

آیا برای مجازات در ملأ عام در قرآن دلیلی داریم؟ جواب: اگر مرادتان از ملأ عام، مردم است خیر. بله در آیه دوم سوره نور در مورد مجازات زنا کار آمده است که: وَ لْیَشهْدْ عَذَابهُمَا طَائفَهٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ یعنى و باید گروهى از مؤمنان، شاهد مجازات آن دو نفر باشند. تنها در همین یک آیه است که می گوید ... ادامه مطلب »