خانه / از تو می پرسند؟ / فال بد زدن!!

فال بد زدن!!

فال بد زدن!!

نظر شما راجع به فال بد زدن چیست؟

جواب: آقاى طباطبایى ذیل آیه ۱۹ سوره قمر راجع به فال بد زدن چنین مى گوید:

فال زدن را که اگر خیر باشد تفال، و اگر شر باشد تطیر مى‏خوانند، عبارت است از استدلال به یکى از حوادث به حادثه‏اى دیگر، که بعدا پدید مى‏آید، و در بسیارى از مواردش مؤثر هم واقع مى‏شود، و آنچه را که انتظارش دارند پیش مى‏آید، چه خیر و چه شر، چیزى که هست فال بد زدن مؤثرتر از فال خیر زدن است (و این تاثیر مربوط به آن چیزى که با آن فال مى‏زنند نیست، مثلا صداى کلاغ و جغد نه اثر خیر دارد و نه اثر شر بلکه)، این تاثیر مربوط است به نفس فال زننده، حال ببینیم در شرع در باره این مطلب چه آمده؟

اسلام بین فال خوب و فال بد فرق گذاشته، دستور داده مردم همواره فال نیک بزنند، و از تطیر یعنى فال بد زدن نهى کرده، و خود این دستور شاهد بر همان است که گفتیم اثرى که در تفال و تطیر مى‏بینیم مربوط به نفس صاحب آن است.

و اما تطیر و فال بد زدن را در بسیارى از موارد، قرآن کریم از امت‏هاى گذشته نقل کرده که آن امت‏ها به پیامبر خود گفتند ما تو را شوم مى‏دانیم، و فال بد به تو مى‏زنیم و به همین جهت به تو ایمان نمى‏آوریم، و آن پیامبر در پاسخشان گفته که: تطیر، حق را ناحق و باطل را حق نمى‏کند و کارها همه به دست خداى سبحان است، نه به دست فال، که خودش مالک خودش نیست تا چه رسد به اینکه مالک غیر خودش باشد و اختیار خیر و شر و سعادت و شقاوت دیگران را در دست داشته باشد.

و اما در روایات اخبار بسیار زیادى در نهى از آن و اینکه براى دفع شومى آن بى‏اعتنایى نموده و به خدا توکل کنید، و به دعا متوسل شوید، رسیده، و این روایات نیز بیان گذشته ما را تایید مى‏کند، که گفتیم: تاثیر تفال و تطیر مربوط به نفس صاحب آن است، از آن جمله در کافى به سند خود از عمرو بن حریث روایت کرده که گفت: امام صادق (ع) فرمود: طیره و فال بد زدن را اگر سست بگیرى و به آن بى‏اعتنا باشى و چیزى نشمارى سست مى‏شود، و اگر آن را محکم بگیرى محکم  مى‏گردد. پس دلالت این حدیث بر اینکه فال چیزى نیست هر چه هست اثر نفس خود آدمى است بسیار روشن است.

دکمه

همچنین ببینید

عزاسازی یا عزاداری؟!

نظر شما راجع به سبک های مختلف عزاداری مثل زنجیر زنی یا قمه زنی یا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *