خانه / از تو می پرسند؟ / طلاب غیر حوزوی!!!

طلاب غیر حوزوی!!!

طلاب غیر حوزوی!!!

آیا تا به حال مشاهده کرده اید که شخصی از مردم که طلبه هم نباشد معنایی از آیه ای قرآن برداشت کند که تا به حال به ذهنتان نرسیده باشد و هیچ مفسری هم آن معنا را نگفته باشد؟

جواب: بله، درآیه ۴۳ سوره نحل تعبیر مشهورى وجود دارد که مى فرماید: فَسْئَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ‏

این تعبیر را معمولا چنین معنا مى کنند که اگر نمى‏دانید، از آگاهان بپرسید.

یکی از دوستان من می گفت آیا می توانیم (اهل الذکر) را مخاطب و به عنوان منادی معنا کنیم و در نتیجه آیه چنین معنا شود که: ای اهل ذکر، شما هم اگر نمی دانید سوال کنید.

به نظر می رسد که چنین معنایی می تواند صحیح باشد و اتفاقا شبیه این معنا در آیه ۱۸ سوره دخان نیز وجود دارد آنجا که می فرماید: أَنْ أَدُّواْ إِلىَ‏ عِبَادَ اللَّهِ  إِنىّ‏ لَکمْ رَسُولٌ أَمِینٌ‏

تعبیر (عباد الله) در این آیه را برخى از مفسرین منادا معنا کرده اند. در تفسیر نمونه در توضیح این آیه چنین آمده است که: موسى با لحنى بسیار مؤدبانه و دلپذیر و آکنده از محبت آنها را مخاطب قرار داد و گفت:” هدف از آمدن من این است که شما اى بندگان خدا در برابر من که فرستاده او هستم تسلیم شوید و آنچه را به شما دستور داده است ادا کنید” (أَنْ أَدُّوا إِلَیَّ عِبادَ اللَّهِ)

مطابق این تفسیر” عباد اللَّه” مخاطب است، و منظور از آن فرعونیان مى‏باشند، گر چه این تعبیر در آیات قرآن در مورد بندگان خوب به کار مى‏رود ولى در موارد متعددى نیز بر کفار و گنهکاران براى دلجویى و جذب قلوب آنها به سوى حق اطلاق شده است. [۱]

به هر ترتیب (اهل الذکر) در آیه ۴۳ سوره نحل نیز می تواند به عنوان مخاطب معنا شود. خوب است ما به مردم نیز بها دهیم و اجازه دهیم که آنها نیز راجع به آیات قرآن فکر کنند. ممکن است یک فرد عادی که روی قرآن مطالعه می کند چیزهایی به ذهنش بیاید که یک مفسر معروف که چندین سال روی قرآن کار کرده به ذهنش نیاید.

دکمه



[۱] – تفسیر نمونه، ج‏۲۱، ص: ۱۶۸

همچنین ببینید

شادی و غم از دیدگاه قرآن

 شادی و غم از دیدگاه قرآن  مقدمه : در ایام نوروز سال ۱۳۹۵ به ذهنم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *