چرا خمس بپردازیم؟

دانلود جزوه خمس

سخنی با خواننده:

مطالبی که پیشرو دارید تلفیقی از دو جزوه است که در رابطه ی با بحث خمس نوشته شده است. جزوه ی اول را اینجانب در پاسخ به درخواست یکی از طلاب نوشتم و سوال اصلی این بود که چرا فقیهان شیعه بیشتر روی خمس تبلیغ می کنند و کمتر از زکات سخن می گویند؟ و جزوه ی دوم سوالاتی است که پس از پخش جزوه ی اول از سوی افراد مختلف مطرح شد و یکی از طلاب آنها را طی جلسات متعددی پرسید و تنظیم نمود.

 این دو جزوه در دو بخش این مجموعه به شما ارائه می شود:

بخش اول با عنوان ( چرا خمس بپردازیم؟) نامگذاری شده است و در این بخش کلیاتی از ادله ی خمس و برخی از شبهات مربوط به آن مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش دوم به نام (پرسش های صریح و پاسخ های بی پرده پیرامون خمس) نامگذاری شد زیرا که در آن بخش مجموعه ی سوالات و شبهاتی که به خمس مطرح است به همراه جواب آنها بیان شده است. در واقع بخش دوم، مکملی برای بخش اول است و حتما باید خوانده شود.

لازم به تذکر است که شاید بتوان گفت بیان خمس به این کیفیت و با چنین روشی، شیوه ای کاملا جدید و نو می باشد و تا بحال به این صورت در رابطه ی با بحث خمس مطلبی ارائه نشده است.

این مطلب هم اشاره شود که امروزه در شبکه های اهل سنت به خصوص شبکه ی کلمه راجع به خمس، شبهات و سوالاتی مطرح می شود که در این مجموعه سعی شده است سوالات و شبهات آنها به همراه جواب، آورده شود.

از خواننده ی محترم تقاضامندیم که مطالب این مجموعه را با دقت بخواند و در صورتی که اشکال دیگری به ذهنش می رسد یا به مطالب همین مجموعه اشکال دارد حتما آن را تذکر دهد.

در این مجموعه سعی شده است برخی از مطالبی که معمولا مورد بحث قرار نمی گیرد و به هر دلیلی در رادیو و تلویزیون و منابر برای مردم گفته نمی شود از جمله بدگمانی هائی که در رابطه ی با خرج خمس برای روحانیون و مراجع وجود دارد مورد بررسی قرار بگیرد. هدف ما این است که بدون هیچ رودربایسی برخی از مسائل را بازگو کنیم.

البته برای فهم بهتر این مجموعه تذکر این مطلب ضروری است که باید همه ی مطالب مجموعا خوانده شود تا نتیجه ی مطلوب حاصل شود. ممکن است خواننده وقتی مطلبی را خواند، قانع نشود یا سوال دیگری به ذهنش بیاید یا با خود بگوید این مطلب، مطلبی سست است ولی باید گفته شود مجموعه ی مطالب به هم متصل است و باید همه با هم دیده شود. بنابراین خواننده ی محترم با خواندن یک مطلب، زود نتیجه گیری نکند بلکه کل مجموعه را بخواند و بعد نظر دهد.

قبل از شروع بحث، عناوین مطالبی که در این مجموعه مورد بررسی قرار گرفته است بیان می شود:

۱، بحث آیه ی خمس و آیات زکات

۲، بحث اینکه چرا زمان پیامبر و حضرت علی تا امام باقر و صادق خمس نبوده است؟

۳، چرا حقوق طلاب از خمس است؟

۴، آیا بهتر نیست حکومت و دولت حقوق طلاب را تامین کند؟

۵، آیا بهتر نیست خود طلاب سر کار بروند؟

۶، چرا خمس به دانشجو تعلق نمی گیرد؟

۷، معنای روایاتی که می گوید خمس را ائمه در بعضی زمانها حلال کرده اند چیست؟

۸، آیا قسمتی از خمس فقط مخصوص سادات فقیر است؟ آیا این تبعیض نیست؟

۹، خمس مربوط به بیست درصد کل اموال نیست بلکه مربوط به زیادی اموال است.

۱۰، در قرآن بیشتر بحث زکات مطرح است تا خمس ولی علماء بیشتر بحث خمس را مطرح می کنند. چرا؟

۱۱، آیا زکات فقط به نه چیز تعلق می گیرد؟

۱۱، آیا زکات را نباید به سید داد؟

۱۲، چرا هم زکات و هم خمس و هم مالیات؟

۱۳، مگر قرآن نفرموده است اتَّبِعُواْ مَن لَّا یَسَلُکمْ أَجْرًا یعنى از کسى تبعیت کنید که از شما اجر طلب نکند.پس چرا باید به مبلغ دین پول داد؟

۱۴، خمس معیار است ولی قابل انعطاف است یعنی ممکن است بیشتر از یک پنجم و یا کمتر از یک پنجم باشد.

۱۵، آیا خود مردم می توانند خمس را به مصرفش برسانند یا حتما باید به دست مراجع برسانند؟

۱۶، چرا برخی روحانیون وضع مالیشان بسیار خوب است؟

۱۷، چرا اگر روحانی خمس را به دفتر مرجع برد مقداری از آن را به او بر میگردانند؟ آیا از باب پورسانت به او برمی گردانند؟ اگر هر دلیلی دارد آیا دلیل آن را به او تذکر می دهند یا بدون هیچ صحبتی به او برمی گردانند؟

۱۸، مطالب خمس باید برای مردم گفته شود تا بدگمانی ها از بین برود.

۱۹، تعارض لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً یعنی پیامبر اجری طلب نمی کند با اینکه خمس لِلرَسُول است.

۲۰، پولی که به طلاب داده می شود جزو کدامیک از مصارف خمس است؟

۲۱، برخی طلاب ثمره ی کمی دارند و یا کم به تبلیغ می روند و یا فقط برای خوب بودن محیط حوزه به حوزه آمده اند. حکم آنها چیست؟ آیا می توانند از خمس استفاده کنند؟

۲۲، منظور از یتیم در آیه ی خمس، کدام یتیم است؟

۲۳، خمس، مطلبی کاملا عقلی است حتی اگر آیه و روایتی وجود نداشته باشد.

۲۴، سرمایه گذاری مراجع

۲۵، سفر رفتن علمی یا مداوائی مراجع با پول خمس. آیا مراجع در پیری نفع زیادی دارند که برای آنها هزینه ی زیاد شود؟

۲۶، به طور کلی آیا مراجع واقعا نفع زیادی برای جامعه دارند؟ آیا واقعا نفع رسانی آنها محسوس است؟

۲۷، چرا مراجع مختلف به طلاب شهریه می دهند؟

۲۸، گفتید خمس مربوط به زیادی اموال است. پس آیه ی الَّذِینَ یُنفِقُونَ فىِ السَّرَّاءِ وَ الضرَّاءِ یعنى آنهایى که از مال خود در حال وسعت و تنگدستى انفاق کنند.چه می گوید؟

۲۹، آیا به خود روحانیون خمس تعلق می گیرد؟

۳۰، آیا روحانی با پول خمس می تواند به حج رود؟

۳۱، با توجه به توضیحات شما اگر برخی مردم خمس ندهند آیا بقیه باید جور آنها را بکشند و بیشتر دهند؟

۳۲، بحث اینکه در عمل و در خرج کردن خمس اشکالاتی وجود دارد قابل انکار نیست.

۳۳، چرا در تلویزیون یا در مساجد بحثها و شبهات مربوط به خمس بدون رودربایسی مطرح نمی شود؟

۳۴، شخصی که طلبه می شود آیا از همان ابتدا راجع به حقوق او و ظایفی که بر عهده ی اوست برایش توضیح داده می شود؟

۳۵، اگر بدانیم که مرجعمان خمس را اشتباه مصرف می کند آیا می توانیم به او خمس ندهیم؟

۳۶، حکومتهای بنی امیه و بنی عباس که آنقدر دنیا طلب بودند خمس را نفهمیدند. آیا این مطلب دلالت نمی کند که خمسی وجود ندارد؟

۳۷، آیا اینکه پول خمس صرف طلاب و روحانیونی می شود که هریک با هم اختلاف نظر دارند و هریک به شکلی دین را تفسیر می کنند صحیح است؟

۳۸، گروهی از روحانیون پول خمسِ مردم را عمدا یا سهوا اشتباه حساب می کنند و از مردم پول زیادی می گیرند. آیا این پول حرام نیست و در واقع پول حرام به طلاب داده نمی شود؟

۳۹، اگر خمس در درآمد کسب را امام باقر و صادق گفته اند آیا آنها می توانند حکمی بدهند که پیامبر نگفته باشد؟ آیا ممکن است یک مطلب شرعی به طور کلی در زمان های بعد از پیامبر فهمیده شود و پیامبر راجع به آن هیچ چیزی نگفته باشد؟

۴۰، خمس و به طور کلی انفاقات مالی علاوه بر اینکه سودش به دیگران می رسد، به خود خمس دهنده نیز سود می رساند و مثلا باعث از بین رفتن بخل انسان است.

۴۱، نباید قوانین اجتماعی به صورتی تنظیم شود که با اجراء آنها کم کم خمس و انفاقات تعطیل شود. مثلا اگر مهریه ها زیاد گرفته شود و مرد به خاطر بدهکاری، خمس ندهد و زن هم چون مهریه خمس ندارد، خمس ندهد این موضوع کم کم موجب می شود که قانون خمس تعطیل شود.

۴۲، قرار دادن یک سال برای حساب خمس دلیلش چیست؟ چرا معیار حساب خمس، بیشتر یا کمتر از یک سال نیست؟

دانلود جزوه خمس

همچنین ببینید

شادی و غم از دیدگاه قرآن

 شادی و غم از دیدگاه قرآن  مقدمه : در ایام نوروز سال ۱۳۹۵ به ذهنم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *