خانه / ۱۳۹۴ / مرداد

بایگانی ماهانه: مرداد ۱۳۹۴

نیت رجاء ، عاملی برای ایجاد بدعت در دین

نیت رجاء ، عاملی برای ایجاد بدعت در دین عبارتِ (به نیت رجاء اشکال ندارد) را شاید بارها در رساله های عملیه یا گفته ی سخنرانان شنیده باشید. فقهاء بسیاری از موارد را می گویند به نیت رجاء انجام دهید. این عبارت به این معناست که فلان کاری را که می خواهید انجام دهید دارای سند معتبری نیست ولی انجام …

ادامه نوشته »

نکاتی از آیه ی ظَهَرَ الْفَسَادُ فىِ الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِى النَّاس….(روم-۴۱)

نکاتی از آیه ی ظَهَرَ الْفَسَادُ فىِ الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِى النَّاس….(روم-۴۱) این آیه به طور کامل چنین است : ظَهَرَ الْفَسَادُ فىِ الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِى النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ‏ در خشکى و دریا به سبب اعمال زشتى که مردم به دست خود مرتکب شدند، فساد و تباهى نمودار شده است تا …

ادامه نوشته »

وظایف متقابل مردم و مبلغینِ دینی از دیدگاه قرآن

وظایف متقابل مردم و مبلغینِ دینی از دیدگاه قرآن  تبلیغ کنندگان دین ، علماء و روحانیون باید داراى صفات پسندیده ای باشند که بتوانند به بهترین نحو برای دین تبلیغ کنند. همچنین مردم نیز باید در برابر مبلغین دینی خود را به صفاتی آراسته کنند. در مقاله ای که پیش رو دارید وظایف متقابل مردم و مبلغین طبق آیات قرآن …

ادامه نوشته »

مهمترین آفت طلبگی

مهمترین آفت طلبگی بنده خودم به عنوان یک طلبه برخی اوقات به ذهنم می رسید که طلبگی دارای آفت بدی است و باید آن آفت را از بین برد. اگر بخواهم این آفت را در یک عنوانی بیاورم می گویم : گذران وقت بدون حس پیشرفت توضیح اینکه این آفت واقعا در بین طلاب محسوس است یعنی وقت خود را …

ادامه نوشته »

تحقیقی پیرامون معنای نِسَائهِنَّ در آیه ۳۱ سوره نور

 تحقیقی پیرامون  معنای  نِسَائهِنَّ در آیه ۳۱ سوره نور  مقدمه : در آیه ۳۱ سوره نور به محارم در امر حجاب اشاره شده است و ۱۲ گروه به عنوان کسانی معرفی شده اند که زن می تواند در برابر آنها اظهار زینت کند. بر طبق این آیه ، گروه نهم که زن مى تواند زینت هاى خود را در برابر …

ادامه نوشته »

نظر آقای مطهری در مورد منع عُمَر از ازدواج موقت

در کتابِ (نظام حقوق زن در اسلام) ، اثر استاد مرتضی مطهری ، صفحه ۴۷ به بعد آمده است : منع خلیفه از ازدواج موقت ازدواج موقت از مختصات فقه جعفری است؛ سایر رشته های فقهی اسلامی آن رامجاز نمی شمارند. من به هیچ وجه مایل نیستم وارد نزاع اسلام بر انداز شیعه و سنی بشوم. در اینجا فقط اشاره …

ادامه نوشته »