۱۳۹۷/۰۲/۳۰
پست های اخیر
خانه / ۱۳۹۵ / تیر

بایگانی ماهانه: تیر ۱۳۹۵

ایمان بیاورید ای مومنان!

ایمان بیاورید ای مومنان!

  ۷۰۸- درآیه ۱۳۶ سوره نساء آمده است: یَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ ءَامِنُواْ چرا در این آیه به اهل ایمان مى گوید ایمان بیاورید؟ مگر اهل ایمان، ایمان نیاورده اند؟ جواب: در این زمینه می توان چند نظر بیان کرد از جمله: الف) اهل ایمان با اینکه ایمان آورده اند ولی دائما باید ایمان خود را به روز کنند و درجات ... ادامه مطلب »

اعمال انسان بر گردن او…

اعمال انسان بر گردن او...

  ۷۰۷- در آیه ۱۳ سوره اسراء آمده است: وَ کُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائرَهُ فىِ عُنُقِهِ (و هر انسانى، طائرش را بر گردنش آویخته‏ایم) این  تعبیر به چه معناست؟ جواب: در رابطه ی با این آیه اگر معنای طائر را بفهمیم معنای آیه را خوب متوجه شده ایم. مفسرین و لغویین معمولا گفته اند که مراد از طائر، اعمال انسان ... ادامه مطلب »

به که گویم مشکلم را تا که آسان حل شود…

به که گویم مشکلم را تا که آسان حل شود...

  ۷۰۶- شما به کسانى که مى گویند هرگاه مشکل پیدا کردى باید سراغ ائمه بروى تا معجزه آسا مشکلت را حل کنند چه مى گویید؟ جواب: بنده آنها را متذکر آیه ۹۲ سوره توبه مى کنم که مى فرماید: وَ لَا عَلىَ الَّذِینَ إِذَا مَا أَتَوْکَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لَا أَجِدُ مَا أَحْمِلُکُمْ عَلَیْهِ تَوَلَّواْ وَّ أَعْیُنُهُمْ تَفِیضُ مِنَ الدَّمْعِ ... ادامه مطلب »

بررسی وقایعی تاریخی! (آتش زدن درب خانه حضرت زهرا س)

بررسی وقایعی تاریخی!

  ۷۰۵- آیا شما آتش زده شدن درب خانه ی حضرت زهراء و اینکه میخ به پهلوی ایشان رفته و … را منکر هستید؟ جواب: بنده منکر نیستم ولی برایم ثابت هم نیست و به صرف اینکه این ماجراها در فلان کتاب آمده باشد نمی توان به آن اطمینان پیدا کرد. دقت کنید که متأسفانه در بین شیعیان غلو وجود ... ادامه مطلب »

انسان های خوب (ترس و آرامش؟)

انسان های خوب (ترس و آرامش؟)

  ۷۰۴- گاهى اوقات گفته مى شود که مثلا انسان هاى خوب نباید از دشمن و پى گیرى هاى او بترسند بلکه باید خیلى آرام باشند. آیا ترس در چنین مواقعى طبیعى نیست‏؟ جواب: چرا ظاهرا طبیعى است و مثلا راجع به حضرت موسى داریم که وقتى فرعون و آل او به دنبالش بودند او هراسناک بود. در آیه ۱۸ ... ادامه مطلب »

داعش و ثمرات آن!!!

داعش و ثمرات آن!!!

۷۰۳- آیا به نظر شما ظهور داعش دارای ثمرات مثبتی نیز بوده است؟ جواب: در این زمینه می توانید به متن زیر توجه کنید: داعش، تعدیل کننده ی فقه سنتی معمولا گفته می شود که اگر چیزی وجودش شر بود بد نیست که گاهی اوقات به خوبی های آن نیز توجه شود. امروزه معمولا داعش به عنوان گروهی خشن و ... ادامه مطلب »

هدایت و ضلالت!

آيا اين آيه صحيح است؟ این آیه می گوید کسی که هدایت شود فقط به نفع خودش هدایت شده است در حالی که واقعا کسی که هدایت شود هدایتش به نفع دیگران نیز هست چون دیگران را نیز هدایت می کند یا مثلا دیگران از دست او آزار نمی بینند. علاوه بر این آیه می گوید اگر کسی گمراه شد فقط به زیان خودش است در حالی که گمراهی یک فرد به زیان دیگران نیز هست چون موجب گمراهی دیگران نیز می شود.

  ۷۰۲- در آیه ۱۵ سوره اسراء آمده است: مَنِ اهْتَدَى‏ فَإِنَّمَا یهَتَدِى لِنَفْسِهِ وَ مَن ضَلَّ فَإِنَّمَا یَضِلُّ عَلَیهْا یعنى هر کس هدایت یافت، فقط به سود خودش هدایت مى‏یابد و هر کس گمراه شد، فقط به زیان خودش گمراه مى‏شود. آیا این آیه صحیح است؟ این آیه می گوید کسی که هدایت شود فقط به نفع خودش هدایت ... ادامه مطلب »

اجبار در جنگ!؟ (پیامبر اسلام)

اجبار در جنگ!؟ (پیامبر اسلام)

  ۷۰۱- شما از آیه ۸۴ سوره نساء استفاده کرده بودید که حتى در جنگ نمى توان کسى را مجبور به آمدن به جنگ کرد. حال آیا مورد عملى نیز سراغ دارید که واقعا پیامبر، مسلمانان را مجبور به آمدن به جنگ نکرده باشد؟ جواب: آیه ۱۱۸ سوره توبه مربوط به سه نفر از تخلف کنندگان از جنگ تبوک است ... ادامه مطلب »

جلد هشتم از تو می پرسند!

az-to-miporsand

جلد هشتم از تو می پرسند! سخنی با خواننده در این مجموعه، سوالاتی که یا به ذهن نویسنده آمده یا دیگران پرسیده اند و با تحقیقات به جواب هایش رسیده ایم جمع آوری شده است. البته جواب ها به صورت کوتاه آورده می شود و جای تحقیق بیشتر مسلماً وجود دارد. بنابراین خواننده ی محترم فقط به جواب های داده ... ادامه مطلب »

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال ۲۶ الی ۳۰

با توجه به انتشار کتاب نقد قرآن اثر منتقد قرآنی دکتر سُها (نام مستعار) وب سایت بازاندیش جلد اول نقد خود بر نقد جناب دکتر سُها را منتشر می نماید. به علت احتمال فیلترینگ سایت از قرار دادن متن اصلی کتاب دکتر سُها بر روی وب سایت اجتناب می کنیم ولی با جستجویی در اینترنت می توانید به اصل این کتاب دسترسی داشته باشید. تاریخ انتشار مجازی این کتاب ابتدای ماه مبارک رمضان سال 95 می باشد که در قالب 30 درس به صورت جداگانه و روزانه نیز برای علاقه مندان به قرآن بر روی سایت قرار خواهد گرفت. امید است که با این نقدها و این پاسخ ها وزن کتاب خدا بهتر مشخص شود و ما نیز به فهم هرچه بهتر این کتاب نزدیک تر شویم.

žž     دفاع از قرآن – ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) با توجه به انتشار کتاب نقد قرآن اثر منتقد قرآنی دکتر سُها (نام مستعار) وب سایت بازاندیش جلد اول نقد خود بر نقد جناب دکتر سُها را منتشر می نماید. به علت احتمال فیلترینگ سایت از قرار دادن متن اصلی کتاب دکتر سُها بر روی وب ... ادامه مطلب »

سرگذشت حاکمی دادگر – تفسیر آیات مربوط به ذو القرنین-(آیات ۸۳ تا ۹۹ سوره کهف)

سرگذشت حاکمی دادگر - تفسیر آیات مربوط به ذو القرنین-(آیات 83 تا 99 سوره کهف)

سرگذشت حاکمی دادگر تفسیر آیات مربوط به ذو القرنین (آیات ۸۳ تا ۹۹ سوره کهف)  Bazandish.com  دانلود کل جزوه تنظیم شده به صورت یک فایل PDF مقدمه: در این مجموعه تفسیر آیات مربوط به ذو القرنین مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. از سال ۱۳۹۲، تصمیم گرفتیم که در ماه های رمضان داستان هایی که در سورۀ کهف آمده ... ادامه مطلب »

خمس

http://bazandish.com/1394/04/%da%86%d8%b1%d8%a7-%d8%ae%d9%85%d8%b3-%d8%a8%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b2%db%8c%d9%85%d8%9f/

خمس : در رابطه ی با انفاقات مالی راجع به خمس ، شبهاتی وجود دارد. مثلا می پرسند چرا باید خمس بدهیم و چرا باید به آخوندها خمس بدهیم؟ یا می پرسند خمس فقط یک بار در قرآن آمده ولی زکات خیلی مورد تأکید قرار گرفته است ، پس چرا روی خمس بیشتر تأکید می شود؟ یا می پرسند اصلا ... ادامه مطلب »

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال ۲۵

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال 25

ž ž     دفاع از قرآن – ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) با توجه به انتشار کتاب نقد قرآن اثر منتقد قرآنی دکتر سُها (نام مستعار) وب سایت بازاندیش جلد اول نقد خود بر نقد جناب دکتر سُها را منتشر می نماید. به علت احتمال فیلترینگ سایت از قرار دادن متن اصلی کتاب دکتر سُها بر روی ... ادامه مطلب »

مبانی تئوریکِ داعش در فقهِ سنتی

مبانی تئوریکِ داعش در فقهِ سنتی

 مبانی تئوریکِ داعش در فقهِ سنتی   سیّد محمّد موسوی عقیقی:  این نوشته به دنبال آن است که بگوید مبانی عملی و یا نظریِ داعش برگرفته از۱۲۰۰سال فقهِ سنّتی مصطلح است و چیزِ نوپیدایی نمی باشد . قصد منکوب کردنِ دین مبینِ اسلام نیست زیرا «فقهِ سنّتی» فقط بخشی از نظریاتِ منسوب به اسلام است نه عینِ اسلام لیکن امروزه ... ادامه مطلب »

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال ۲۴

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال 24

ž     دفاع از قرآن – ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) با توجه به انتشار کتاب نقد قرآن اثر منتقد قرآنی دکتر سُها (نام مستعار) وب سایت بازاندیش جلد اول نقد خود بر نقد جناب دکتر سُها را منتشر می نماید. به علت احتمال فیلترینگ سایت از قرار دادن متن اصلی کتاب دکتر سُها بر روی وب ... ادامه مطلب »

سوالی پیرامون علت عذاب امت های پیشین

سوالی پیرامون علت عذاب امت های پیشین

سوالی پیرامون علت عذاب امت های پیشین سوال : چرا خداوند امت های گذشته را عذاب کرده است ولی دیگر چنین عذاب هایی را برداشته است؟ آیا واقعا کار آنها که ماهی گرفتند از کار داعشی ها بدتر بوده است؟ آیا پی کردن شتر صالح از اینکه در یک لحظه با بمب اتم ، هزاران نفر کشته شوند بدتر است؟ ... ادامه مطلب »

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال ۲۳

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال 23

ž     دفاع از قرآن – ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) با توجه به انتشار کتاب نقد قرآن اثر منتقد قرآنی دکتر سُها (نام مستعار) وب سایت بازاندیش جلد اول نقد خود بر نقد جناب دکتر سُها را منتشر می نماید. به علت احتمال فیلترینگ سایت از قرار دادن متن اصلی کتاب دکتر سُها بر روی وب ... ادامه مطلب »

پاسخ به ۱۱ سوال پیرامون داستان حضرت لوط

پاسخ به 11 سوال پیرامون داستان حضرت لوط

پاسخ به ۱۱ سوال پیرامون داستان حضرت لوط سوال ۱ : در آیه ۷۰ سوره حجر آمده است که قوم لوط به او مى گویند : أَ وَ لَمْ نَنْهَکَ عَنِ الْعَالَمِینَ یعنى مگر ما تو را از عالمین نهى نکردیم؟ چرا قوم لوط از واژه ی عالمین به معنای جهانیان استفاده کرده اند؟ آیا عالمین در این آیه به ... ادامه مطلب »

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال ۲۲

	اشکال 22: مراحل خلقت جنین در رحم مادر که در آیه 14 سوره مومنون آمده است غلط و اشتباه است به چند دلیل: الف) این آیه یکی از مراحل را علقه نامیده است و علقه یعنی خون بسته شده و از لحاظ علمی جنین در هیچ مرحله ای خون بسته شده نیست. و اما اینکه برخی خواسته اند علقه را به معنای زالو بگیرند و بگویند جنین در مراحل اول مثل زالو است این هم اشتباه است چون مراحل اول رشد جنین خصوصیت خاصی که شبیه زالو باشد ندارد چون تشبیه به زالو یا به خاطر خصوصیت چسبندگی است که در طول 9 ماه نیز این خصوصیت وجود دارد و جنین چسبیده به دیوار رحم است و یا به خاطر خمیدگی آن است که آن نیز در طول 9 ماه وجود دارد. ب) در قسمتی از این آیه آمده است که جنین به استخوان تبدیل می شود و سپس بر روی استخوان گوشت می روید، این در حالی است که جنین در هیچ مرحله ای استخوان نیست بلکه تمام قسمت ها با یکدیگر رشد می کنند نه اینکه ابتدا جنین تبدیل به استخوان شود و سپس گوشت اطراف استخوان بروید. مهمترین اشکال آقای سها در این قسمت به همین دو مورد بالا خلاصه می شود.  جواب: قبل از جواب به این اشکالات آقای سها بد نیست به ایشان این نکته را تذکر دهیم که اگر شما به مراحل خلقت جنین در رحم مادر اشکال دارد آیا می دانید که برخی از دانشمندان غیر مسلمان این مراحل را نوعی اعجاز دانسته اند؟ در سایت cloob.com آمده است: دکتر کیت مور پدر جنین شناسی جهان / دکتر کیت مور که در سال 1984 بزرگترین جایزه کشور کانادا در رابطه با دانش کالبد شکافی را به خود اختصاص داده و در دانش جنین شناسی در جهان سر آمد بود، به کشور عربستان سعودی دعوت شد تا در مورد آیاتی که چهارده قرن پیش در مورد دنیای جنین در قرآن آمده و یا احادیثی که در این باره از پیامبر اسلام روایت شده است، نظرات خود را ارائه دهد . دکتر در ابتدا تمایلی به این سفر نداشت و مطمئن بود که کتابی متعلق به چهارده قرن پیش نباید چیز جالبی در مورد جهان جنین ارائه داده باشد به ویژه که این دانش فقط در نیم قرن اخیر پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است . اما به علت نقطه ضعف گرفتن از کتاب آسمانی مسلمانان و نیز گشت و گذاری در کشورهای عربی، به این دعوت جواب مثبت داد . او پس از بررسی آیات قرآن در مورد جهان جنین چنان حیران و شگفت زده شد که گفت امکان ندارد که این کتاب توسط فردی و یا افرادی در چهارده قرن پیش نوشته شده باشد بلکه این کلام خداوند است که آگاه به همه ی امور است . او نه تنها نتوانست از کتاب آسمانی مسلمانان نقطه ضعفی بگیرد بلکه با توجه به یافته های خود از قرآن در چاپ های بعدی تعدادی از کتابهای مشهور خود و اصلاحات و تجدید نظرهایی انجام داد . یکی از کتابهای مشهور او (( انسان در حال رشد )) نام دارد که در بسیاری از دانشگاههای دنیا تدریس می شود و به بیش از 25 زبان مختلف دنیا ترجمه شده است . از آن پس او در بیشتر کنفراسهایی که در مورد اعجاز علمی قرآن برگذار می شد، شرکت می کرد از جمله در کنفرانسی در مسکو به همین منظور شرکت نمود . در خلال این کنفرانس که جلسات آن در یکی از شبکه های تلویزیونی مسکو پخش شد و علمای اسلامی و غیر اسلامی در آن به بحث پرداختند، 37 دانشمند مشهور روسی به دین اسلام گرویدند. در آن کنفرانس از دکتر کیت مور پرسیده شد: آیا شما مسلمان شده اید ؟ جواب داد: نه، ولی گواهی می دهم که قرآن کتاب خداوند و محمد پیامبر خداست . به او گفته شد: با این تفاصیل شما مسلمان هستید . دکتر گفت: من اکنون نیز که مسلمان شدن خود را اعلان ننموده ام، زیر فشارهای شدید اجتماعی قرار دارم اما تعجب نکنید از اینکه روزی بشنوید که کیت مور مسلمان شده است . یک سال بعد او اعلان نمود که مسلمان شده است . دکتر کیت مور آیاتی از قرآن در مورد جهان جنین را مورد برسی قرار داد و برای تعدادی از آنها تفاسیری منطبق با دانش امروزی ارائه داده است و در مقاله ای به چاپ رسانده است . فیلم رو از لینک زیر ببینید: tubeislam.com/video/7712/Embryology-in-Quran-Dr-Keith-L-Moore این گفته های سایت cloob بود. و اما روش کار ما این است که به راحتی تسلیم این حرف ها و نقل ها نشویم. به همین خاطر بنده به یکی از دوستانم گفتم که در سایت های خارجی راجع به این دانشمند تحقیق کند و نتایج تحقیقات او چنین شد: •	ماجرای پروفسور Keith L. Moore درسته ظاهرا. ایشون آدمه فوق العاده معروفیه •	مسیحی بوده •	به دعوت عربستان روی آیات جنین شناسی قرآن کار می کنه •	شگفت زده میشه و متعجب که این کتاب مطالبی رو در قرون قبل از شروع علم جنین شناسی به درستی بیان کرده •	در کنفرانسی در الینویس امریکا در سال 1990 میگه که ضرورتی نمیبینه که بگه مسلمونه ولی پیامبر رو از جانب خدا می دونه و اسلام رو قویا دوست داره •	10 ساله روی قرآن کار می کنه •	از بیانش به نظر میومد مسلمانه ولی می خواد تقیه کنه. (من فیلم سخنرانیشو دیدم) در این زمینه می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید: Keith L. Moore - Wikipedia, the free encyclopedia Embryology in Quran Dr Keith L Moore (پایان تحقیقات در این زمینه) به هر حال در اینجا این سوال مطرح است که آیا گفته های آقای سها به عنوان کسی که متخصص علم جنین شناسی نیست برای ما معتبرتر است یا گفته های کیت مور به عنوان متخصص جنین شناسی؟ و اما از این بحث که بگذریم در جواب اشکال اول ابتدا باید راجع به معنای علقه خوب کار کنیم تا بفهمیم این تعبیر دقیقا به چه معناست؟ به نظر می رسد همان اشتباهی که آقای سها راجع به معنای صلب و ترائب مرتکب شده اینجا نیز مرتکب شده است و البته مترجمین نیز با عدم دقت در ترجمه، آقای سها را نیز به اشتباه انداخته اند. از جمله کسانی که راجع به این لغت خوب کار کرده است آقای طالقانی در تفسیر (پرتوی از قرآن) است که در ادامه به توضیحات ایشان در این زمینه اشاره می کنیم. ایشان در تفسیر آیات ابتدایی سورۀ علق چنین آورده اند که: معناى اصلى اين فعل «علق- بكسر لام» و مشتقات آن، متضمن مفهوم آويختگى و پيوستگى «تعلق- علاقه» بديگريست و اين معانى تناسبى با خون بسته ندارد. در مجمع البحرين تناسب آن را اينگونه بيان مينمايد: «العلق جمع علقه قطعه خون جامد است از جهت رطوبتى كه در آن ميباشد و بهر چه بآن رسد مى‏چسبد و چون خشك شود آن را علق نميگويند، زالو را هم علق گويند براى آنست كه بعضو آويخته ميشود و از آن خون مى‏مكد». اينكه گفته‏اند مقصود از علق و علقه مرحله‏ايست از اطوار جنين كه بصورت خون بسته درمى‏آيد، چنين مرحله‏اى را علم مشخص ننموده، گويا بعضى از مفسرين اولين چنين نظر داده و ديگران از آن پيروى نموده‏اند و شايد كتابهاى لغت هم كه يكى از معانى علقه را خون بسته ترجمه نموده‏اند به پيروى از نظر مفسرين باشد. با توجه بآنچه گفته شد، علق را بمعناى خون بسته گرفتن و تطبيق آن به يكى از اطوار جنين، نه سند محكم لغوى و نه علمى دارد. از اين معناى متعارف و غير مستند اگر بگذريم، شايد كه علق در اين آيه بمعناى جانور مخصوص «زالو» و كنايه يا مجاز از نخستين مبدء متحرك و مؤثر حركت و حيات «سلول نرينه- اسپر ماتوزئيد-» باشد كه از جهت تشابه در تعليق و شكل با اين تعبير بليغ آمده تا شايد مردم عصرهاى بعد آن را چنان كه هست دريابند. ولى اگر علق در اين آيه جمع علقه باشد كه در آيه 5 حج و همچنين آيه 14 مؤمنون: ... فَإِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ- ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً ... آمده است، منطبق با اين مبدء حياتى نيست، زيرا در اين آيات صورت علقه‏اى بعد از صورت نطفه‏اى ذكر شده كه تكوين يافته و منعقد شده از مبدء «سلول» حياتى نر و ماده است. مگر اينكه اين اشاره تشبيهى «به صورت زالو» راجع به دوره‏اى باشد كه پس از تقسيمات منظم و پى در پى سلولهاى نطفه و تكميل ساختمان و پديد آمدن حفره‏اى در وسط آنها بشكل زالوى خميده‏اى درمى‏آيد و گويا در همين دوره است كه از طريق پيوستگى به مجارى خون مادر، خون را مانند زالو بسوى خود ميكشد. پس از تكميل اين دوره برآمدگى‏هايى رخ مينمايد كه آغاز تكوين اعضاء و جوارح است و شايد لفظ مضغه «گوشت جويده» كه در آيات آمده براى بيان همين دوره است. با توجه به دوره‏ها و اطوار مشخصى كه علم جنين‏شناسى با شكل‏ها، و صورتهاى مشروح نشان ميدهد، ميتوان به بيان رسا و تشبيه معجز آساى قرآن كه از اين دو طور مشخص جنينى، به «علقه- مضغه» تعبير نموده، پى‏برد. احتمال ديگر اين است كه وصف العلق «يا علقه» براى نماياندن همين دوره وسط ميان نطفه و مضغه از اين جهت باشد كه جنين در حال عبور و پيوستگى به ظهور اوصاف و اعضاء و آثار گذشته است و هنوز صورت نوعى آن استقرار نيافته، زيرا همين كه نطفه منعقد شد، پى‏ريزى و پايه‏گذارى و تقسيم را شروع مينمايد و در اين مرحله آثار عضوى انواع و صفات ميراثى گذشتگان در حال كمون مى‏باشند و ظهورى ندارند. پس از اين مرحله، اشكال و اعضايى كه نماياننده آثار و اوصاف گذشتگان و انواع است، پى در پى آشكار ميشوند و تغيير مى‏يابند و چون در اين مرحله جنين صورت و وضع مستقر و ثابتى ندارد و در واقع پيوسته «متعلق» و وابسته «معلق» ميباشد، وصف علقگى دارد. پس از آنكه اين مرحله را گذراند، و آثار اعضاء اصلى و اوصاف نوعى بروز نمود و ثبات يافت، به شكل مضغه ميگردد.  اتفاقا در كتاب التحقيق كه يك كتاب لغت است نيز همين معناى اخيرى كه آقاى طالقانى گفته اند براى علقه گرفته شده است كه در زير به آن اشاره مى شود: العلق قلنا إنّه أوّل مرتبة من مراتب تكوّن الإنسان، و هو حالة التعلّق بكونه مضغة، ليس بنطفة حتّى يكون مايعا متجمّدا من عالم الجماد، و لا مضغة حتّى يكون مرتبة فعليّة ثابتة من مراتب تكوّن الإنسان، فهو معلّق بينهما.  ترجمه: علقه اشاره به حالت میان نطفه و مضغه دارد. حالتی که به دو طرف وابسته است و هنوز، هم به عالم جمادات وابسته است و هم به حالت انسانی. در واقع علقه زمانی است که جنین حالت گذار از عالم جمادات و ورود به عالم انسانی را طی می کند و بین این دو معلق است.(پایان ترجمه) باید توجه کرد که آیه می توانست به جای علقه از واژۀ (دما جامدا) یا شبیه آن استفاده کند ولی از واژه ای استفاده کرده است که اصلش معنای دیگری دارد و مفسرین با توجه به ذهنیتی که داشته اند علقه را به یکی از مصادیقش معنا کرده اند و این مصداق آرام آرام به عنوان معنای اصلی این واژه پنداشته شده است در حالی که اصل این واژه معنای دیگری غیر از خون بسته شده دارد. به هر حال در ترجمه ها بی دقتی هایی صورت گرفته است و همین موجب شده است که موجب بروز اشکالاتی به قرآن شود. پس آقای سها اگر می خواهد عالمانه بحث کند باید در اشکالاتش روی مباحث لغوی بیشتر کار کند نه اینکه فکر کند هر جور که مفسرین و مترجمین، یک لغت را معنا کرده اند حتما همان صحیح است. اگر بخواهیم مثال ملموسی زده باشیم عبارت مشهورِ أُوْلَئكَ كاَلْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ(اعراف-179) را می توانیم مثال بزنیم که غالب مترجمين و مفسرين، انعام را به معناى مطلق حيوان معنا كرده اند در حالى كه انعام به حيوانات اهلى گفته مى شود. به هر حال قرآن علی رغم اینکه منبع اول دین اسلام است ولی حتی کمتر از برخی کتب فقهی روی آن کار است و به همین دلیل جزئیات مباحث قرآنی مثل دقت راجع به واژه ها، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. به هر حال مشاهده می کنیم اشکالی که آقای سها مطرح کرده اند اشکالی نیست که صد درصد وارد باشد. این اشکال آقای سها با حرف ایشان در مقدمه در تعارض است. ایشان در مقدمه گفتند که اگر آیه ای توجیهی هر چند ضعیف داشته باشد را به عنوان اشکال مطرح نمی کنند در حالی که اگر ایشان پای حرفشان باشند نباید این اشکال را نسبت به آیۀ سوره مومنون بیان کنند چون این آیه دارای توجیهات اتفاقا قوی می باشد. تفسیر دیگری نیز از علقه به ذهن من می رسد و آن این است که علقه اشاره به حالت چسبندگی مایع منی دارد. به هر حال منی، مایعی است که از آلت مرد معلق است و خود چسبندگی منی نیز می تواند معنای معلق بودن را داشته باشد چون به هر چیزی برسد به آن معلق می شود. تذکر این نکته نیز لازم است که آنچه آقای سها راجع به زالو مطرح می کند که جنین در طول 9 ماه شبیه زالو است حرف صحیحی نیست چرا که جنین در مراحل ابتدایی رشدش نسبت به مراحل بعدی خیلی بیشتر شبیه زالو است و حتی می توان گفت که در مراحل بعدی، با دیدن او اصلا زالو به ذهن نمی آید بر خلاف مراحل اول. و اما راجع به اشکال دوم آقای سها که گفته است در هیچ یک از مراحل، جنین به صورت استخوان نیست ابتدا باید توضیح داد که آقای سها و بعضا مترجمین و مفسرین، آیه را اشتباه معنا کرده اند. مراحل رشد جنین در آیه با واژۀ خَلَقْنَا آمده است ولی مترجمین، خلق را به (گردیدن) معنا کرده اند و در واقع خَلَقْنَا را به (بَدَّلنَا) معنا کرده اند. اشکال آقای سها به این عبارت است که می فرماید: فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لحْمًا آقای سها آیه را این گونه فهمیده است که مضغه، تبدیل به استخوان می شود و با توجه به این فهم می گوید هیچ گاه جنین به استخوان تبدیل نمی شود.  به آقای سها باید بگوییم که آیه از تبدیل مضغه به استخوان صحبت نکرده بلکه می گوید مضغه دارای خلقت استخوانی می شود. برای اینکه دقیقا این تعبیر معنا شود ابتدا مثالی از دیگر آیات قران بزنیم. در آیه 150 سوره صافات آمده است:  أَمْ خَلَقْنَا الْمَلَائِكَةَ إِنَاثًا وَ هُمْ شَاهِدُونَ‏ ترجمه: آيا ما فرشتگان را مؤنث آفريديم و آنها ناظر بودند؟! تعبیر خَلَقْنَا الْمَلَائِكَةَ إِنَاثًا دقیقا مثل تعبیر فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا است. در تعبیر خَلَقْنَا الْمَلَائِكَةَ إِنَاثًا نمی خواهد بگوید ملائکه به مونث تبدیل می شوند بلکه می خواهد بگوید ملائکه در عین اینکه ملائکه هستند به صورت مونث آفریده شده باشند. حال تعبیر فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا به این معناست که مضغه در عین اینکه مضغه است حالت استخوانی پیدا کند نه اینکه تبدیل به استخوان می شود. حال جالب است که طبق این معنا کل مضغه، خلقتش به صورت استخوان نمی شود بلکه قسمتی از آن چنین می شود و این معنا با آیه 5 سوره حج نیز مطابق است که مضغه را به دو قسم تقسیم کرده است: یکی مضغۀ مخلقه و دیگری مضغۀ غیر مخلقه و این مطلب خیلی جالب است که مضغۀ مخلقه همان جنین تمایز یافته است که اعضاء و استخوان بندی آن مشخص شده است و مضغۀ غیر مخلقه همان قسمت غیر استخوانی آن است. پس تعبیر فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا در آیه 14 سوره مومنون با توجه به اینکه در آن از واژۀ (خلق) استفاده شده است در واقع اشاره به همان تعبیر ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مخُّلَّقَةٍ در آيه 5 سوره حج دارد. کسانی که به این آیه اشکال می گیرند تصور کرده اند که آیه می گوید کل مضغه به استخوان تبدیل می شود در حالی که با توجه به آیه 5 سوره حج چنین نیست و اصلا در آیه 14 سوره مومنون از واژۀ خلق استفاده شده است نه تبدیل و واژۀ خلق همان مطلبی را می رساند که در آیه 5 سوره حج با عبارت ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مخَّلَّقَةٍ رسانده شده است. به عبارت روشن تر این مضغۀ مخلقه است که تبدیل به استخوان می شود نه کل مضغه. به هر ترتیب مشاهده می کنیم که آقای سها آیاتی را اشتباه می فهمد و طبق آن فهم اشتباه می خواهد به قرآن اشکال وارد کند.  و اما اینکه در این آیه پیدایش بافت های استخوانی را قبل از بافت های گوشتی دانسته است این مطلب مطابق نظرات جدید علمی است که می گوید بافت های استخوانی زودتر از بافت های گوشتی ایجاد می شوند.  در کتاب رویان شناسی پزشکی لانگمن مطلبی آمده است که مضمونش چنین است: در طی سومین هفتۀ رشد جنین سه لایۀ اکتودرم، مزودرم و اندودرم در جنین شکل می گیرد که اتفاقا لایۀ مزدورم مربوط به استخوان است که بین دو لایۀ دیگر که مربوط به قسمت های گوشتی می باشد قرار دارد و اتفاقا این لایه قبل از سلول های ماهیچه ای ساخته می شود.  بنده خود نیز به یکی از پژوهشگران علوم پزشکی گفتم که این مطلب را در کتاب رویان شناسی برای من تحقیق کند و او نیز تأیید کرد که طبق گفته های این کتاب، بافت استخوانی زودتر از دیگر اعضاء شکل می گیرد.  جالب است آیاتی که آقای سها می خواهد از طریق آنها به قرآن اشکال بگیرد وقتی خوب روی آن آیات کار کنیم تازه از آن اعجاز علمی می فهمیم.

ž     دفاع از قرآن – ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) با توجه به انتشار کتاب نقد قرآن اثر منتقد قرآنی دکتر سُها (نام مستعار) وب سایت بازاندیش جلد اول نقد خود بر نقد جناب دکتر سُها را منتشر می نماید. به علت احتمال فیلترینگ سایت از قرار دادن متن اصلی کتاب دکتر سُها بر روی وب ... ادامه مطلب »

چرا نماز باید در وقت خاص و با کیفیت خاص خوانده شود؟

چرا نماز باید در وقت خاص  و با کیفیت خاص خوانده شود؟

 چرا نماز باید در وقت خاص  و با کیفیت خاص خوانده شود؟  دین پژوهی  دانلود به صورت یک جزوه PDF در ابتدا باید گفته شود مباحثی که در این مقاله آمده است می تواند مورد نقد و بررسی قرار گیرد. بنابراین از خواننده  ی محترم تقاضا می شود مطالب را با دقت بخواند و نظرات و انتقادات خود را حتما ... ادامه مطلب »

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال ۲۱

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال 21

ž ž     دفاع از قرآن – ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) با توجه به انتشار کتاب نقد قرآن اثر منتقد قرآنی دکتر سُها (نام مستعار) وب سایت بازاندیش جلد اول نقد خود بر نقد جناب دکتر سُها را منتشر می نماید. به علت احتمال فیلترینگ سایت از قرار دادن متن اصلی کتاب دکتر سُها بر روی ... ادامه مطلب »

جملاتی تأمل برانگیز در تفسیر مجمع البیان (علم غیب)

جملاتی تأمل برانگیز در تفسیر مجمع البیان (علم غیب)

جملاتی تأمل برانگیز در تفسیر مجمع البیان  در تفسیر مجمع البیان ذیل آیه ی ۱۰۹ سوره ی مائده جملاتی آمده است که واقعا جلب توجه می کند. در اینجا ابتدا خود آیه را می آوریم و سپس جملات مجمع البیان را ذکر می کنیم : در آیه ی ۱۰۹ سوره ی مائده آمده است : یَوْمَ یجَمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَیَقُولُ ... ادامه مطلب »

جمع بین وجوب و استحباب در برخى اوامر قرآنى

banner

جمع بین وجوب و استحباب در برخى اوامر قرآنى  در آیه ۴۹ سوره طور آمده است : وَ مِنَ الَّیْلِ فَسَبِّحْهُ وَ إِدْبَارَ النُّجُومِ یعنى و تسبیح کن خدا را در مقدارى از شب و در وقت پشت کردن ستارگان. وقت پشت کردن ستارگان داراى محدوده زمان وسیعى است که از هنگام فجر کاذب شروع مى شود و تا طلوع ... ادامه مطلب »

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال ۲۰

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال 20

ž     دفاع از قرآن – ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) با توجه به انتشار کتاب نقد قرآن اثر منتقد قرآنی دکتر سُها (نام مستعار) وب سایت بازاندیش جلد اول نقد خود بر نقد جناب دکتر سُها را منتشر می نماید. به علت احتمال فیلترینگ سایت از قرار دادن متن اصلی کتاب دکتر سُها بر روی وب ... ادامه مطلب »

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال ۱۹

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال 19

ž   دفاع از قرآن – ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) با توجه به انتشار کتاب نقد قرآن اثر منتقد قرآنی دکتر سُها (نام مستعار) وب سایت بازاندیش جلد اول نقد خود بر نقد جناب دکتر سُها را منتشر می نماید. به علت احتمال فیلترینگ سایت از قرار دادن متن اصلی کتاب دکتر سُها بر روی وب سایت ... ادامه مطلب »

تحلیلی پیرامون مفاد حدیث سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی

تحلیلی پیرامون مفاد حدیث  سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي

 تحلیلی پیرامون مفاد حدیث  سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی  گروهی می خواهند از این حدیث استفاده کنند که حضرت علی از همه چیز عالم با خبر است. حال در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که آیا چنین استفاده ای صحیح است یا نه؟ دقت شود که برخی از روایات ممکن است در فضای خاص خودش معنای صحیحی داشته باشد ولی ... ادامه مطلب »

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال ۱۸

با توجه به انتشار کتاب نقد قرآن اثر منتقد قرآنی دکتر سُها (نام مستعار) وب سایت بازاندیش جلد اول نقد خود بر نقد جناب دکتر سُها را منتشر می نماید. به علت احتمال فیلترینگ سایت از قرار دادن متن اصلی کتاب دکتر سُها بر روی وب سایت اجتناب می کنیم ولی با جستجویی در اینترنت می توانید به اصل این کتاب دسترسی داشته باشید. تاریخ انتشار مجازی این کتاب ابتدای ماه مبارک رمضان سال 95 می باشد که در قالب 30 درس به صورت جداگانه و روزانه نیز برای علاقه مندان به قرآن بر روی سایت قرار خواهد گرفت. امید است که با این نقدها و این پاسخ ها وزن کتاب خدا بهتر مشخص شود و ما نیز به فهم هرچه بهتر این کتاب نزدیک تر شویم.

ž ž ž ž  ž  ž  دفاع از قرآن – ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) با توجه به انتشار کتاب نقد قرآن اثر منتقد قرآنی دکتر سُها (نام مستعار) وب سایت بازاندیش جلد اول نقد خود بر نقد جناب دکتر سُها را منتشر می نماید. به علت احتمال فیلترینگ سایت از قرار دادن متن اصلی کتاب دکتر سُها ... ادامه مطلب »

بحث خیر و شر

بحث خیر و شر

بحث خیر و شر ممکن است کسی بپرسد این همه ظلم که در عالم هستی می بینیم چیست؟ اگر خداوند عادل است پس چرا جلو ظلم ظالمان را نمی گیرد؟ چرا خداوند زمین را به صورتی خلق کرده است که در آن زلزله ای می آید و در یک لحظه هزاران نفر نابود می شوند؟ چرا خداوند مار و عقرب ... ادامه مطلب »

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال ۱۷

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال 17

žž ž ž  ž  ž  دفاع از قرآن – ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) با توجه به انتشار کتاب نقد قرآن اثر منتقد قرآنی دکتر سُها (نام مستعار) وب سایت بازاندیش جلد اول نقد خود بر نقد جناب دکتر سُها را منتشر می نماید. به علت احتمال فیلترینگ سایت از قرار دادن متن اصلی کتاب دکتر سُها بر ... ادامه مطلب »

آیا عقیده بر ملکیت یا سلب ملکیت تأثیر دارد؟

آيا عقيده بر ملكيت یا سلب ملکیت تأثیر دارد؟

آیا عقیده بر ملکیت یا سلب ملکیت تأثیر دارد؟ به نظر می رسد از نظر اسلام ، عقیده بر روی ملکیت اثری ندارد. حتی از برخی آیات استفاده می شود که اسلام برای کفار نیز ملکیت قائل است. به آیات زیر توجه کنید : آیه اول : أَ وَ لَمْ یَرَوْاْ أَنَّا خَلَقْنَا لَهُم مِّمَّا عَمِلَتْ أَیْدِینَا أَنْعَامًا فَهُمْ لَهَا ... ادامه مطلب »

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال ۱۶

با توجه به انتشار کتاب نقد قرآن اثر منتقد قرآنی دکتر سُها (نام مستعار) وب سایت بازاندیش جلد اول نقد خود بر نقد جناب دکتر سُها را منتشر می نماید. به علت احتمال فیلترینگ سایت از قرار دادن متن اصلی کتاب دکتر سُها بر روی وب سایت اجتناب می کنیم ولی با جستجویی در اینترنت می توانید به اصل این کتاب دسترسی داشته باشید. تاریخ انتشار مجازی این کتاب ابتدای ماه مبارک رمضان سال 95 می باشد که در قالب 30 درس به صورت جداگانه و روزانه نیز برای علاقه مندان به قرآن بر روی سایت قرار خواهد گرفت. امید است که با این نقدها و این پاسخ ها وزن کتاب خدا بهتر مشخص شود و ما نیز به فهم هرچه بهتر این کتاب نزدیک تر شویم.

ž ž ž  ž  ž  دفاع از قرآن – ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) با توجه به انتشار کتاب نقد قرآن اثر منتقد قرآنی دکتر سُها (نام مستعار) وب سایت بازاندیش جلد اول نقد خود بر نقد جناب دکتر سُها را منتشر می نماید. به علت احتمال فیلترینگ سایت از قرار دادن متن اصلی کتاب دکتر سُها بر ... ادامه مطلب »

عناوین دینی را روی فرد و مصداق بردن چه مشکلاتی دارد؟

عناوین دینی را روی فرد و مصداق بردن چه مشکلاتی دارد؟

عناوین دینی را روی فرد و مصداق بردن چه مشکلاتی دارد؟ به نظر می رسد که مبلغین ما باید بیشتر روی صفات کار کنند تا مصادیق. متأسفانه امروزه بحث ها روی فرد و مصداق رفته است نه روی صفات و چنین رویکردی مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده است. به عنوان مثال بحث ها روی یزید است نه عملکرد یزید. ... ادامه مطلب »

ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) اشکال ۱۵

ž ž  ž  ž با توجه به انتشار کتاب نقد قرآن اثر منتقد قرآنی دکتر سُها (نام مستعار) وب سایت بازاندیش جلد اول نقد خود بر نقد جناب دکتر سُها را منتشر می نماید. به علت احتمال فیلترینگ سایت از قرار دادن متن اصلی کتاب دکتر سُها بر روی وب سایت اجتناب می کنیم ولی با جستجویی در اینترنت می توانید به اصل این کتاب دسترسی داشته باشید. تاریخ انتشار مجازی این کتاب ابتدای ماه مبارک رمضان سال 95 می باشد که در قالب 30 درس به صورت جداگانه و روزانه نیز برای علاقه مندان به قرآن بر روی سایت قرار خواهد گرفت. امید است که با این نقدها و این پاسخ ها وزن کتاب خدا بهتر مشخص شود و ما نیز به فهم هرچه بهتر این کتاب نزدیک تر شویم.  دفاع از قرآن - ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها)  با توجه به انتشار کتاب نقد قرآن اثر منتقد قرآنی دکتر سُها (نام مستعار) وب سایت بازاندیش جلد اول نقد خود بر نقد جناب دکتر سُها را منتشر می نماید. به علت احتمال فیلترینگ سایت از قرار دادن متن اصلی کتاب دکتر سُها بر روی وب سایت اجتناب می کنیم ولی با جستجویی در اینترنت می توانید به اصل این کتاب دسترسی داشته باشید. تاریخ انتشار مجازی این کتاب ابتدای ماه مبارک رمضان سال 95 می باشد که در قالب 30 درس به صورت جداگانه و روزانه نیز برای علاقه مندان به قرآن بر روی سایت قرار خواهد گرفت. امید است که با این نقدها و این پاسخ ها وزن کتاب خدا بهتر مشخص شود و ما نیز به فهم هرچه بهتر این کتاب نزدیک تر شویم.  دانلود کل کتاب  دکتر سها - نقد قرآن

ž ž ž  ž  ž  دفاع از قرآن – ردی بر کتاب (نقد قرآن اثر دکتر سُها) با توجه به انتشار کتاب نقد قرآن اثر منتقد قرآنی دکتر سُها (نام مستعار) وب سایت بازاندیش جلد اول نقد خود بر نقد جناب دکتر سُها را منتشر می نماید. به علت احتمال فیلترینگ سایت از قرار دادن متن اصلی کتاب دکتر سُها بر ... ادامه مطلب »