۱۳۹۶/۱۲/۰۱
پست های اخیر
خانه / از تو می پرسند؟ / آیا غیبت از زنا بدتر است؟

آیا غیبت از زنا بدتر است؟

  ۷۲۶- آیا اینکه گفته می شود که غیبت از زنا بدتر است صحیح است؟

جواب: در جواب این سوال باید گفته شود که اولا باید دید که آیا روایتی که می گوید الغیبه اشد من الزنا دارای سند صحیح و متصلی هست یا نه؟ بنده با تحقیقات مختصری که انجام دادم سند متصل و صحیحی برای این روایت پیدا نکردم اگرچه هنوز جای تحقیق در این باره باقی است.

علاوه بر این نمی دانم چرا این روایت برای من قابل هضم نیست. نسبت به این روایت شبهاتی وارد است که باید جواب داده شود مثلا زنا از جمله گناهان عملی است که برای آن حد و مجازات دنیوی قرار داده شده است و اینکه ما بگوییم گناهی عملی که مجازات دنیوی ندارد از یک گناه عملی که مجازات دنیوی برای آن در دین مشخص شده است بالاتر است مقداری شبهه برانگیز است و باید ببینیم که آیا موارد دیگری از این نوع وجود دارد یا نه؟

بنده بعید نمی دانم گروهی برای اینکه مردم را از غیبت باز دارند راجع به گناه آن، غلو کرده اند تا از این طریق مردم غیبت نکنند. اتفاقا امروزه نیز چنین غلوهایی را مشاهده می کنیم مثلا برخی افراد برای اینکه جوانان را از استمناء دور کنند می گویند استمناء از زنا بدتر است در حالی که هیچ دلیلی چنین مطلبی را تأیید نمی کند.

بله می توانیم جمله ی الغیبه اشد من الزنا را به این صورت توجیه کنیم که مراد از اینکه غیبت از زنا بدتر است بدتر بودن در یک جهت است نه بدتر بودنِ مطلق. اتفاقا اگر تمام روایت را ببینیم چنین مطلبی از آن بدست می آید. به کل روایت توجه کنید:

از غیبت بپرهیزید که غیبت از زنا سختتر است کسى که زنا میکند و توبه میکند خدا توبه او را میپذیرد ولى آنکه غیبت مى‏کند گناهش آمرزیده نمى‏شود تا آنکه غیبت او را کرده است از گناهش بگذرد. ([۱])

اولا دقت کنید که روایت نمی گوید غیبت از زنا بزرگ تر است بلکه می گوید شدیدتر است. حال می توان با توجه به این روایت این چنین گفت که مراد از اشد بودن غیبت نسبت به زنا این است که برای توبه اش علاوه بر استغفار به درگاه خدا باید از طرف مقابل که پشت سر او غیبت کرده ایم نیز حلالیت بطلبیم بر خلاف زنا که حلالیت از طرف مقابل نمی خواهد و از این باب، غیبت از زنا شدیدتر است چون بیرون آمدن از آن سخت تر است نه اینکه به طور مطلق از زنا شدیدتر باشد.

البته به همین حرف نیز می توان اشکال وارد کرد که در برخی از زناها نیز علاوه بر استغفار حتما باید رضایت دیگران نیز کسب شود مثل زنایی که از روی تجاوز است یا زنای با زن شوهر دار که در واقع در این نوع از زنا حقوق شوهر آن زن پایمال شده است.

به هر ترتیب به این روایت نقدهایی وارد است و نسبت به آن شبهاتی وجود دارد که باید به آن ها پاسخ داد. البته بنده از خواننده می خواهم که اگر در صحبت های گفته شده اشتباه و اشکالی هست آن را تذکر دهد و مطالب گفته شده را به راحتی قبول نکند.

به این نکته نیز توجه شود که از جمله کسانى که خوب راجع به این بحث یعنی اشد بودن یا نبودن غیبت نسبت به زنا کار کرده است آلوسى در تفسیر روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، ج‏۸، ص: ۶۶ است که مى توانید برای تحقیق بیشتر به این آدرس مراجعه کنید.



[۱] – وسائل‏الشیعه ج: ۱۲  ص:  ۲۸۴

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*