۱۳۹۷/۰۱/۳۱
پست های اخیر
خانه / از تو می پرسند؟ / اى کاش پیش از این میمردم!

اى کاش پیش از این میمردم!

  ۷۰۹- در آیه ۲۳ سوره مریم آمده است که وقتى حضرت مریم را درد زایمان فرا گرفت چنین گفت که:

یَالَیْتَنىِ مِتُّ قَبْلَ هَاذَا وَ کُنتُ نَسْیًا مَّنسِیًّا

اى کاش پیش از این میمردم و یکسره از خاطره‏ها فراموش شده بودم.

 آیا واقعا مریم نباید در این لحظه راضی به رضای خدا باشد؟ مگر مریم نمی داند این اتفاق از طرف خدا برای او رخ داده است؟

جواب: در رابطه ی با این سوال بنده مدت ها برای خودم نیز شبهه بود و به تفاسیر نیز که رجوع می کردم حرف قانع کننده ای از آنها بدست نیاوردم تا اینکه خودم به نتیجه ای رسیدم که شبهه ی این آیه برایم حل شد. دقت کنید که مفسرین این آیه را این گونه فهمیده اند که مریم در زمانی که چنین حرفی را زد می دانست که بالاخره خدا برای او چنین خواسته است ولی با این حال چنین جملاتی را گفته است. اگر این گونه باشد واقعا این سوال تقویت می شود که اگر مریم واقعا می دانست از طرف خدا چنین اتفاقی برای او رخ داده است چرا چنین جملاتی را به زبان آورده است. تصور من این است که مریم در این زمان واقعا هنوز برایش ثابت نشده بود که از طرف خدا چنین اتفاقی برای او رخ داده است. بله اگر چه آن فرشته که به صورت انسان در آمد به او گفته بود که از طرف خدا است ولی به هر حال مریم چگونه می تواند اطمینان کند که آن مردی که در خلوت بر او ظاهر شده است راست می گوید؟ مریم مشاهده کرده است که مردی با او کاری (راجع به کیفیتش خیلی اطلاع نداریم) کرده است که موجب شده است او حامله شود.

حال شما تصور کنید که زنی حس کند که به او تجاوز شده است و حامله گردیده است و الآن مردم چه حرف ها پشت سر او می زنند به خصوص اینکه مریم نیز به انسان خوبی معروف بوده است. در چنین حالتی مریم با خود می گوید که ای کاش قبل از اینکه این اتفاق بیفتد مرده بودم و ای کاش این پرده ی حیا دریده نشده بود و این اتفاق نمی افتاد. حال گاهی اوقات انسان می میرد ولی یادش در ذهن ها هست ولی مریم می گوید نه تنها مرده بودم بلکه از خاطره ها نیز فراموش می شدم. اگر چنین بود بهتر بود تا اینکه الآن زنده هستم و در خاطره ی مردم به کسی مشهور شده ام که به او تجاوز شده یا تن به فحشاء داده است و پرده ی حیاء او دریده شده است. دقت کنید که اگر مریم در این لحظه می دانست که این کار الهی است نمی توان توجیه صحیحی برای این حرف مریم آورد ولی اگر نداند که این اتفاقی که افتاده است الهی است انسان، راحت تر این را می پذیرد که یک بشر ممکن است در چنین لحظاتی چنین حرفی بزند.

واقعا اگر به هریک از من و شما تجاوز شود و در بین مردم مشهور شویم که به ما تجاوز شده است و حتی گروهی نیز به ما تهمت بزنند که خود ما تن به فحشاء داده ایم آیا در چنین شرائطی آرزو نمی کنیم که ای کاش این اتفاق نمی افتاد و ما قبل از این اتفاق مرده بودیم؟

دقت کنید که با این حرف، ما از دو طرف از مریم دفاع کرده ایم:

از طرفی برخی می گویند مریم در اینجا اشتباه کرد و با اینکه می دانست این اتفاق، از جانب خداست باز چنین حرفی زد.

دقت شود که اگر واقعا مریم می دانست که این اتفاق از طرف خدا افتاده است این اشکال، تا حدودی وارد است ولی با حرفی که ما زدیم اثبات شد که مریم در آن شرائط اصلا نمی دانسته که این اتفاق از طرف خداست.

از طرف دیگر باز ممکن است کسی به مریم اشکال بگیرد که در هر شرائطی حتی اگر نمی دانست که این اتفاق، از طرف خدا رخ داده است باز نباید چنین حرفی می زند.

دقت شود که اگر مریم موجودی غیر بشری بود باز این اشکال وارد بود ولی به نظر می رسد که یک بشر در چنین شرائطی محزون می شود و دوست می دارد که ای کاش فلان اتفاق نمی افتاد همچنانکه پیامبر اسلام نیز محزون می شد و دوست داشت کافران ایمان بیاورند.

اگر محزون شدن بد است چرا پیامبر ما محزون می شد؟ پیامبر نیز باید با خود می گفت من راضی به رضای خدا هستم و اگر برخی کافراند حزنی ندارد ولی مشاهده می کنیم که ایشان محزون می شدند و خدا به ایشان دستور می دهد که محزون نشو.

پس حزن یک چیز بشری است و اشکالی ندارد. دقت کنید که اگر آیه ۲۴ سوره مریم را نیز مطالعه کنید متوجه می شوید که این حرف مریم از روی حزن بوده است و حزن یک چیز طبیعی است. پس ما از طرفی مریم را از مقام بشری اش خارج نکردیم و از طرف دیگر به گونه ای آیه را معنا نکردیم که مریم با اینکه می داند از طرف خدا این اتفاق رخ داده باز چیز دیگری بخواهد.

دقت کنید که قرآن کتاب هدایت است و اگر یکی از اولیای الهی که داستانش در قرآن آمده است اشتباهی مرتکب شود با قرینه ای اشاره می کند که آن کار اشتباه است همچنانکه راجع به حضرت یونس یا حضرت موسی چنین چیزی را مشاهده می کنیم ولی در اینجا راجع به این حرف حضرت مریم قرینه ای بر اشتباه ایشان وجود ندارد.

دانلود تمام مجلدات کتاب از تو می پرسند به صورت فایل PDF

جلد هشتمجلد هفتمجلد ششمجلد پنجمجلد چهارمجلد سومجلد دوم جلد اول

۲ نظر

  1. با سلام-چند باری برای شما نظر گذاشته ام که منتشر نشده.سایت بسار عالی و کار امدی دارید.با جرات میگویم اولین سایتی هستید که بی طرف بوده و با عقل و منطق جلو میروید.نقدی درباره این مطلب داشتم که قسمت ابتدای دلیل شما کمی دچار مشکل است هر چند که در پایان با مقایسه با پیامبر گرامی(ص)مشکلات از نظر رفع میشود. حضرت مریم میدانست که بچه از طرف خداست چون وقتی از روح القدس سوال کرد که چگونه فرزند دار میشوم در حالی که با مردی تماس نداشته ام روح القدس به او میگوید که خواست پروردگار است و پروردگارت به هر کاری تواناست.و البته که هر انسانی موقع درد(مخصوصا درد زایمان که بسیار شدید است)نا خواسته سخنی به زبان بیاورد از درد و قکر رسوایی بعد و افترای مردم باعث شد که به طور کل فراموش شوم که بعد از ان خداوند اب و غذا برایش فراهم کرد و برای در ماندن از افترا و برای اینکه مردم قانع شوند فرمود که با هیچ کس سخن مگو و به بچه اشاره کن و وقتی انها دیدند بچه در گهواره سخن میگوید به معجزه بودن ان پی بردند.(پس اشکالی البته به نظر من در ان لحضه سخت بر او نیست چون که او درنهایت ادب خدا را خطاب قرار نداده که مثلا خدا این چه وضعی است و خود را خطاب قرار میدهد. یادمان باشد که همه انها مثل ما انسان بودند) با تشکر از زحمات شما

    بازاندیش پاسخ در تاريخ مرداد ۱۴ام, ۱۳۹۵ ۴:۱۷ ق.ظ:

    با سلام و درود
    عدم تایید نظر شما به منزله عدم رویت و بی توجهی به پیام های ارزشمند شما نبوده است. ضیق وقت و امور دیگر مانع از پاسخ بوده است.
    ممنون از اشکالاتی که مطرح کردید. موارد ذکر شده حتما در اصلاح متن اصلی مقاله دخیل خواهد بود.
    با تشکر از شما دین پژوه گرامی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*