خانه / از تو می پرسند؟ / بررسی خلود + بیان تجربه ای قرآنی

بررسی خلود + بیان تجربه ای قرآنی

  ۷۳۴- شما در مقاله اى به خلود به معناى مشهور ایراد گرفته بودید. حال شما آیات ۱۶۸ و ۱۶۹ سوره نساء را چگونه جواب مى دهید که مى فرماید:

إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ وَ ظَلَمُواْ لَمْ یَکُنِ اللَّهُ لِیَغْفِرَ لَهُمْ وَ لَا لِیهْدِیَهُمْ طَرِیقًا(۱۶۸) إِلَّا طَرِیقَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا وَ کاَنَ ذَالِکَ عَلىَ اللَّهِ یَسِیرًا(۱۶۹)

ترجمه: کسانى که کافر شدند، و (به خود و دیگران) ستم کردند، هرگز خدا آنها را نخواهد بخشید، و آنان را به هیچ راهى هدایت نخواهد کرد، (۱۶۸) مگر به راه دوزخ! که جاودانه در آن خواهند ماند و این کار براى خدا آسان است! (۱۶۹)

آیا این آیات نص در خلود به معناى مشهور نیست؟

جواب: خیر این آیات نص در خلود نیست. این آیات مثل این است که گفته شود فلان مجرم از این به بعد، نباید مرد عفو قرار گیرد بلکه تنها باید به زندان انداخته شود.

اینکه گفته می شود که فقط باید به زندان انداخته شود در مقابل راه کارهای دیگری است که می توان در قبال او انجام داد یعنی مثلا نباید مورد عفو قرار گیرد ولی اینکه به زندان انداختن او چقدر باشد از این تعبیر چیزی بدست نمی آید.

حال آیه ای که می گوید کفار و ظالمین راهی جز راه جهنم ندارند یعنی نمی توان آنها را مورد عفو قرار داد و نمی توان آنها را به راه خوبی هدایت کرد بلکه تنها راه چاره این است که به جهنم روند ولی اینکه جهنم آنها کیفیتش به چه صورت است آیه نسبت به آن ساکت است الا اینکه با جمله ی خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا به کیفیت و زمان ماندن در جهنم اشاره کرده است که قبلا در همان مقاله گفته ایم که این تعبیر نیز صریح در خلود نیست.

  ۷۳۵- آیا تا به حال به آیه اى برخورد کرده اید که معناى آن سوال برانگیز باشد و خودتان به جوابى رسیده باشید که هیچ مفسرى آن جواب را نداده است؟

جواب : بله، در آیه ۹۰ سوره آل عمران آمده است:

إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ بَعْدَ إِیمَانِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُواْ کُفْرًا لَّن تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَ أُوْلَئکَ هُمُ الضَّالُّونَ‏

ترجمه: مسلماً کسانى که پس از ایمانشان کافر شدند، سپس بر کفر [خود] افزودند، هرگز توبه آنان پذیرفته نخواهد شد و اینانند که گمراهند.(ترجمه ى انصاریان)

در ذیل این آیه این سوال مطرح است که چرا خداوند توبه ى این دسته از انسان ها را نمى پذیرد؟

مفسرین به این سوال جواب هایى داده اند که البته مى تواند صحیح باشد ولى به نظر بنده اگر (واو) در عبارت وَ أُوْلَئکَ هُمُ الضَّالُّونَ را حالیه بگیریم مشکل آیه و سوالى که در مورد این آیه مطرح مى شود به خوبى جواب داده خواهد شد چرا که معناى دقیق عبارت چنین مى شود که چنین افرادى در حالى که گمراه اند توبه شان قبول نمى گردد و به این معنا هیچ اشکالی وارد نیست چون آیه طبق این معنا می خواهد بگوید چنین گروهی اگر در حال گمراهی توبه کنند معلوم است که توبه ی آنها توبه ی واقعی نیست و به همین خاطر قبول نمی گردد. اگر کسی می خواهد توبه اش قبول شود باید گمراهی را کنار بگذارد. پس عبارت می خواهد بگوید توبه کننده مادامی که از خط گمراهی خارج نشود توبه اش قبول نمی شود.

اتفاقا شبیه چنین معنایى در آیات دیگر قرآن نیز وجود دارد مثل آیه ۱۸ سوره نمل. بنده ندیدم که کسی این گونه سوال مطرح شده را جواب داده باشد و در واقع آیه را این گونه معنا کرده باشد.

همچنین ببینید

تفسیر سوره‌های انشقاق ، کافرون ، نصر ، مسد ، فلق ، ناس و کوثر

تفسیر سوره‌های انشقاق ، کافرون ، نصر ، مسد ، فلق ، ناس و کوثر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *