۱۳۹۶/۱۲/۰۱
پست های اخیر

سه نکته!

  ۷۱۴- آیا تا به حال راجع به صلوات هایی که فرستاده می شود سوالی برایتان پیش نیامده است؟

جواب: چرا، اتفاقا در این زمینه چند سوال برای من وجود دارد که در زیر به آن اشاره می کنم و امیدوارم اگر خواننده به این سوالات جوابی دارد حتما نگارنده را مطلع کند. در آیه ۵۶ سوره احزاب آمده است:

إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلىَ النَّبىِّ یَأَیهَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَیْهِ وَ سَلِّمُواْ تَسْلِیمًا

در رابطه ی با این آیه چند سوال مطرح است:

الف) در این آیه هم از صلوات صحبت شده و هم از سلام ولی در صلوات هایی که فرستاده می شود فقط از صلوات صحبت می شود و از سلام خبری نیست. آیا بهتر نیست که پس از این آیه جمله ی (صلی الله علیه و سلم) گفته شود تا هم از صلوات صحبت شده باشد و هم از سلام؟

ب) معمولا می گویند صلوات بدون ذکر آل صلوات ابتر است. حال سوال این است که چرا خدا خودش لااقل از لحاظ لفظی، صلوات ابتر فرستاده است و حرفی از آل نزده است؟

  ۷۱۵- آیا در اصطلاحاتی که دین داران در امور دینی بکار می برند تا به حال موردی مشاهده کرده اید که با اصطلاح دین سازگار نباشد؟

جواب: بله، دین داران، امروزه به نماز مسافر نماز شکسته می گویند در حالی که نماز شکسته برای نماز مسافر صحیح نیست. نماز شکسته مربوط به جایی است که فردی به طور کلی نمازش را رها کند و به کار دیگری بپرداد. در چنین حالتی می گویند فلانی نمازش را شکست. ولی نمازی که در سفر خوانده می شود شکسته نمی شود بلکه قصر می شود و (قصر) با (کسر) فرق دارد. قصر یعنی کوتاه کردن نه یعنی شکستن. به هر حال بهتر است که دین داران از اصطلاحاتی استفاده کنند که خود دین، آنها را بکار برده است.

  ۷۱۶- آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که راجع به آیه ای سوالی داشته باشید ولی این سوال دارای جواب بسیار راحتی بوده است که از خود آیه بدست می آمده است ولی شما متوجه آن نبوده اید و شخصی که درس حوزوی هم نخوانده بوده آن را به شما آموخته باشد؟

جواب: بله، در آیه ۴۵ سوره عنکبوت آمده است: إِنَّ الصَّلَوهَ تَنهَى‏ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنکَرِ

معمولا در ذهن من این بود که این آیه می خواهد بگوید نماز ما را از گناه باز می دارد به خصوص اینکه مترجمین مشهور نیز معمولا همین گونه آیه را ترجمه کرده اند. حال اگر آیه چنین معنایی دهد این سوال پیش می آید که پس چرا بسیاری از نمازگزاران، گناه هم می کنند؟ که برای این سوال جواب های مختلفی داده شده است.

و اما روزی یکی از دوستان من که اتفاقا طلبه هم نیست به من گفت این آیه فقط نهی کردن را می رساند نه بازداشتن را و من دیدم او درست می گوید و اصلا من به این مطلب که خود آیه نیز به آن تصریح دارد توجه نداشته ام. آیه اصلا نمی گوید نماز شما را از گناه باز می دارد بلکه می گوید نماز شما را نهی از گناه می کند و نهی کردن یک مطلب است و باز داشتن، مطلب دیگری است. بله البته این احتمال هست که مراد از نهی در آیه نهی عملی باشد به این معنا که نماز عملا ما را از گناه باز می دارد ولی بالاخره احتمال دیگر منتفی نیست.

جالب است که من اصلا به این مطلب دقت نکرده بودم. از اینجا می فهمیم که اولا باید بیشتر روی قرآن کار کنیم و فکر نکنیم هرچه مفسرین و مترجمین گفته اند صحیح است و ثانیا واقعا باید به افراد بها دهیم که روی قرآن فکر کنند. شاید سوالی که برای یک مفسر وجود دارد را یک شخص عادی بتواند جواب دهد.

در همین جا به این مطلب نیز اشاره کنم که چند روز پیش سخنرانیِ یکی از سخنرانان معروف اصفهان را گوش می دادم که می گفت قرآن را فقط از یک طریق باید آموخت و آن، طریق پیامبر و اهل بیت است و به آیه ۴۴ سوره نحل تمسک می کرد که می فرماید:

وَ أَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَینِ‏ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ‏

و ما این ذکر [قرآن‏] را بر تو نازل کردیم، تا آنچه به سوى مردم نازل شده است براى آنها روشن سازى و شاید اندیشه کنند!

جالب است که این سخنران قسمت آخر آیه یعنی تعبیر لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ‏ را نخواند بلکه تنها قسمت اول آیه را خواند و از آن استفاده کرد که حرف افرادی مثل زمخشری و …. حجت نیست و تنها از یک راه می توان قرآن را فهمید.

واقعا من در اینجا بود که به یاد آیه ای افتادم که خداوند در بیان صفات فاسقین می فرماید:

وَ یَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ(بقره-۲۷)

فاسقین کسانی هستند که چیزی را که خدا امر به وصلش کرده قطع می کنند.

واقعا شاید مصداق این آیه همین افرادی باشند که قرآن را تکه تکه برای مردم می خوانند و جایی که باید جمله را به جمله ی دیگر وصل کنند این کار را نمی کنند.

دانلود تمام مجلدات کتاب از تو می پرسند به صورت فایل PDF

جلد هشتمجلد هفتمجلد ششمجلد پنجمجلد چهارمجلد سومجلد دوم جلد اول

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*