۱۳۹۶/۱۲/۰۱
پست های اخیر
خانه / از تو می پرسند؟ / شبهه ی حبط عمل

شبهه ی حبط عمل

  • ۷۴۷- شما شبهه ی حبط عمل را چگونه پاسخ می دهید؟

جواب: بنده بر عکس اینکه برخی فکر می کنند حبط عمل در قرآن شبهه ی بزرگی به قرآن است فکر می کنم بحث حبط عمل یکی از مباحثِ به روز قرآن است و امروزه همین حبط عمل ناخواسته مورد توجه روشنفکران و منتقدان دینی است و مثلا خودشان می گویند کسی که دائما زیارت می رود ولی هیچ ثمره ای برای او ندارد معلوم نیست که آن زیارت برای او فایده ای داشته باشد. بالاخره فقط نباید به خوبیِ نفس عمل نگاه کرد بلکه حتما باید دید که این عمل خوب از چه فردی صادر می شود و الا خودپرداز بانک نیز خیلی کارهای خوبی انجام می دهد ولی چون این کارهای خوب از درون خوب صادر نمی شود طبیعتا کسی توقع پاداش برای خودپرداز ندارد. همچنین چراغ راهنما یا آدم آهنی یا بیل مکانیکی کارهای بسیار مفیدی انجام می دهند ولی کسی توقع ندارد که خدا به آنها پاداش دهد.

حال اگر انسانی اعمال خوبی انجام داد ولی اصلا ثمره ای برای رشد او نداشت و او را از لحاظ روحی رشد نداد و دقیقا مثل بیل مکانیکی یا چراغ راهنما یا آدم آهنی باشد طبیعتا آن عمل پاداشی نخواهد داشت چون اصلا چیزی از خود بجا نگذاشته است.

بنابراین اگر فردی در جایی به دیگران کمک کند و در ظاهر پاسخ وجدانش را بدهد این کمک کردن در واقع باید برای او ثمره داشته باشد به این صورت که در جای دیگر نیز وجدانش را بیدار کند و مثلا در برابر حقی که به او عرضه می شود تسلیم گردد. حال اگر چنین نباشد معلوم است که آن کارِ به ظاهر خوب ثمره ای برای او نداشته است. واقعا بنده بعید نمی دانم که برخی از نمازهایی که ما مسلمانان می خوانیم یا زیاراتی که می رویم چندان ثمره ای برای ما نداشته باشد و الا کسی که نماز می خواند یا زیارت می رود باید ثمره اش را ببیند ولی ما از چنین کارهایی ثمره ی چندانی نمی یابیم. کسی که مثلا پیاده به زیارت امام حسین می رود ولی پس از آمدن از زیارت اخلاق حسینی پیدا نمی کند و اخلاقش بهتر نمی شود واقعا بعید نیست که بگوییم این زیارت برای او فایده ای نداشته است و عملش حبط شد.

البته این را نیز فراموش نکنیم که ثمره داشتن، یک چیز کِش دار است و طبیعتا ممکن است عملی مقدار کمی ثمره داشته باشد یا مقدار زیادی ثمره داشته باشد و عملی هم ممکن است اصلا ثمره نداشته باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*