۱۳۹۷/۰۲/۰۳
پست های اخیر
خانه / از تو می پرسند؟ / پیاده رفتن به کربلا؟!

پیاده رفتن به کربلا؟!

پیاده رفتن به کربلا؟!

آیا پیاده رفتن به کربلا در ایام اربعین مستند شرعی دارد؟

جواب: اصل پیاده روی به کربلا در برخی از احادیث مورد تأکید است که البته آن روایات باید از لحاظ سندی مورد بررسی قرار گیرد ولی اینکه به خصوص برای اربعین تأکیدی به پیاده روی به سمت کربلا باشد بنده روایتی در این زمینه پیدا نکردم.

به هر حال لازم نیست ما کاسه داغ تر از آش شویم. اگر ائمه برای خصوص اربعین تأکیدی به پیاده روی نداشته اند اینکه ما بخواهیم زیاد تأکید کنیم صحیح به نظر نمی رسد چرا که خودش می تواند در طول زمان به نوعی بدعت تبدیل شود.

چیزی که در دین نیست را اگر بخواهیم به طور منظم و با تأکید فراوان انجام دهیم موجب ایجاد بدعت در دین می شود. به هر حال اگر اصل پیاده رفتن به کربلا صحیح و شرعی باشد پیاده رفتن در خصوص اربعین مورد تأکید نیست. تازه باید ببینیم همان روایاتی که می گوید (پیاده به سمت کربلا بروید) مربوط به آن زمان بوده که بالاخره یکی از راه های مسافرت پیاده روی بوده است یا مربوط به همه ی زمان ها بوده است؟

بنده اتفاقا بحث پیاده روی در اربعین را از سایت آقای مکارم پرسیدم که در زیر به سوال و جوابی که داده شد اشاره می کنم:

سوال: با سلام آیا به خصوص برای پیاده روی برای اربعین حدیثی وجود دارد و اگر ندارد تأکید زیاد بر روی آن با توجه به اینکه احتمال بدعت وجود دارد برای چیست؟ دقت کنید که سوال بنده راجع به اصل پیاده روی برای حرم امام حسین نیست بلکه پیاده روی در اربعین است؟

پاسخ:  روایت خاصی در این زمینه نیافتیم.

توجه داشته باشید که پیاده روی برای زیارت یکی از راه های ابراز علاقه و محبت به اهل بیت علیهم السلام است و می تواند علاوه بر اجر و پاداش اخروی دارای آثار و برکات دنیوی از جمله تبلیغ و رساندن پیام اهل بیت علیهم السلام به دنیا باشد.

پیامبر گرامی (صلی الله علیه وآله) فرمود: «أفضل الأعمال أحمزها؛ بهترین اعمال عملى است که سخت‏ تر و قوى‏ تر و پرمشقت‏ تر باشد».

این حدیث نشان مى‏ دهد طاعات و اعمال خیر هرقدر انجام آن از نظر جسمانى یا روحى سنگین‏ تر باشد، فضیلت و ثواب آن بیشتر است.

به طور کلی نظر شما راجع به پیاده روی اربعین که می گویند بزرگ ترین تجمع بشری است چیست؟

جواب: اولا با توجه به جواب سوال قبلی به هر حال این کار می تواند بعد از گذشت چند سال نوعی بدعت حساب گردد. ثانیا ما آماری که بتوانیم اطمینان پیدا کنیم که واقعا چند نفر آنجا هستند نداریم. آماری که بعضا می شنویم معلوم است که غلو آمیز است. ثالثا برگزاری یک اجتماع به صورت بی نظم که مثلا بهداشت به خوبی در آن رعایت نشود آیا خوب است؟ واقعا شما سوال کنید که بحث دستشویی رفتن این پیاده ها به چه گونه ای انجام می گیرد؟ رابعا اگر اهل سنت بخواهند می توانند به راحتی اجتماعی چند برابر این اجتماع ایجاد کنند، کافی است که یک سال برای حج تمتع، عربستان اعلام کند که ما به صورت مجانی و بدون گرفتن ویزا، زائر می پذیریم و بخواهد بدون نظم و انضباط فقط تعداد جمعیت را زیاد کند. آیا در این صورت چندین برابر این جمعیت که به کربلا می روند نمی آیند؟ به نظر می رسد که شیعیان مقداری شلوغش کرده اند. علاوه بر همه ی اینها آیا ما ثمره ی این کار را در کشور خودمان حس می کنیم یا نه؟ واقعا آیا این پیاده ها وقتی برمی گردند اخلاقشان و فکرشان اصلاح شده است یا نه؟

نکته ی دیگر اینکه به نظر می رسد عده ای از این مراسم استفاده ی سیاسی می کنند و پیاده ها باید مواظب باشند که کارشان مورد سوء استفاده ی سیاست مداران قرار نگیرد.

و اما سوال اصلی این است که چرا ما فکر می کنیم چنین کارهایی نماد شیعه است؟ چرا ما فقط به فکر چیزهای ظاهری هستیم؟ چرا فقط به فکر رکورد زنی ظاهری هستیم؟

آیا ما باید در این زمینه رکورد بزنیم ولی در زمینه ی نظم و انضباط جزو کشورهای بی نظم باشیم؟ هم اکنون اگر بخواهند افراد منظم را مثال بزنند کشورهایی مثل آلمان را مثال می زنند. ما اگر همین سرمایه گذاری که برای پیاده روی اربعین کرده ایم را برای ایجاد نظم در کشور می کردیم می توانستیم یکی از کشورهای منظم در جهان باشیم. متأسفاه امروزه بلندگوها دست کسانی است که فوق العاده ظاهر نگر هستند و آن قدر که برایشان ظواهر مهم است حقیقت مهم نیست. به نظر بنده ما باید راجع به نمادهای عملگرایانه بیشتر سرمایه گذاری کنیم. اگر بجای کار کردن بر روی نمادهای عملگرایانه فقط به نمادهای ظاهری بسنده کردیم نه تنها کار پیش نمی رود بلکه در ردراز مدت ضرر می کنیم.

دکمه2

۳ نظر

  1. الله ب شما جزا خیر بدهد..فقط سوالی دارم این سیستم پیامکی شما چرا کار نمیکنه؟؟

    بازاندیش پاسخ در تاريخ مهر ۳۰ام, ۱۳۹۵ ۵:۱۴ ق.ظ:

    با سلام. دوست عزیز علت ارور مربوطه رو پیگیر هستیم ولی شماره شما با موفقیت در سیستم پیامکی ثبت شده است و اطلاع رسانی های سایت را دریافت خواهید کرد.
    با تشکر از حسن نظر شما
    موفق و در پناه حق

  2. من با نظر شما مخالف هستم . حتی پیاده روی به طرف کربلا برای زمانی بوده که خیلیها دسترسی به مرکب نداشتند. نه زمان ما . و اینکه این مورد با آیات ذیل منافات دارد . یعنی ناسپاسی از نعمتهایی که برای انسان داده شده:
    زخرف ۱۲ – و همو که همه زوج‌ها را آفرید و برای شما از کشتی‌ها و چارپایان وسایلی قرار داد که بر آنها سوار می‌شوید.

    زخرف ۱۳ – تا بر پشت (سکان هدایت یا افسار حرکت) آنها قرار گیرید و آنگاه که مسلط و سوار بر آنها شدید، نعمت پروردگارتان را به یاد آورید و بگوئید منزه (از شرک) است آن (خدائی) که این (مرکب) را رام و مُسَخـّر ما ساخت و ما خود قادر به رام کردن آن نبودیم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*