۱۳۹۷/۰۵/۳۰
پست های اخیر
خانه / اعتقادات / شیعه شناسی / امام حسین ع را برای چه می خواهیم؟

امام حسین ع را برای چه می خواهیم؟

امام حسین علیه السلام را برای چه می خواهیم؟

اقشار مختلف مردم ، هریک از امام حسین علیه السلام بهره ای می برند :

۱، برخی عوام الناس ، امام حسین(ع) را بیشتر برای شفاعت و آمرزش گناهانشان می خواهند.

۲، برخی مقتل نگاران ، مرثیه سرایان و روضه خوانان ، امام حسین(ع) را بیشتر برای مصیبت خوانی و گریستن و گریاندن مردم می خواهند.

۳، برخی مذاهب و فرقه های خشن و تندرو ، امام حسین را برای کشتن و کشته شدن می خواهند.

۴، برخی احزاب سیاسی امام حسین را برای تحریک و تشجیع افراد خود می خواهند تا بکشند و کشته شوند.

۵، برخی سازمان های وابسته به زورمداران و زراندوزان و تزویرگران نیز او را برای تسکین زیردستان خود می خواهند تا با یادآوری سختی هایی که امام حسین کشید به زیردستان خود سختی برسانند.

۶، برخی مردم مصیبت دیده نیز او را برای مجالس ترحیم و در سرِ مزار عزیزان خود در گورستان می خواهند به طوری که یک مداح با خواندن روضه ای از علی اکبر یا … اشک صاحب عزا را به خوبی در می آورد.

حال واقعا ما امام حسین علیه السلام را برای چه می خواهیم؟ و برای چه باید بخواهیم؟

متأسفانه باید گفته شود که از عاشورای حسین تا عاشورای شیعه ، فاصله بسیار است.

دو نگاه می توان به عاشورا داشت : نگاه عاطفی و نگاه حماسی.

در نگاه عاطفی به عاشورا، به مصیبت امام حسین‏علیه السلام نگریسته و بر آن گریسته می‏شود. امّا در نگاه حماسی ، به حماسه آن حضرت نیز نظر می‏شود و مصیبت و عزاداری در خدمت اهداف قرار می‏گیرد.
در زمانی که با نگاه عاطفی به عاشورا نگریسته ‏شود، عنصر مصیبت آن برجسته می‏گردد و امام حسین‏علیه السلام در مصیبت خلاصه می‏شود. در چنین صورتی واژه‏هایی که در عاشورا همواره بر سر زبانها است، مرتبط با مصیبت خواهد بود. از جمله می‏توان به این واژه‏ها اشاره کرد: بکاء (گریستن)، دمع (اشک)، مصیبت، حزن و غم، بلا و ابتلا، عزا، ماتم، تشنگی، اسارت.

امّا زمانی که با نگاه حماسی به عاشورا نگریسته می‏شود، عنصر حماسه آن برجسته گردیده و امام حسین‏علیه السلام نه نماد مصیبت، که نماد آزادگی می باشد. در چنین صورتی واژه‏هایی که در عاشورا تکرار و تلقین می‏شود، به ادبیّات حماسی تعلّق دارد. از جمله می‏توان به این واژه‏ها اشاره کرد: آزادی و آزادگی، نهضت، قیام، مبارزه، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، اصلاح، حکومت ، عدالت.
توجّه به کلیدواژه ها ، عمق تفاوتِ نگاه ها را آشکار می‏سازد. پیداست که تفاوت این واژه‏ها از کجا تا به کجاست. و نیز پیداست که این تفاوت، بحث لفظی نیست و تفنّن در تعبیر قلمداد نمی‏شود؛ بلکه ناشی از دو زاویه دید و دو نگاه متفاوت به امام حسین‏علیه السلام و عاشوراست.
بنابراین ما باید سعی کنیم زاویه ی دید خود را نسبت به عاشورا تصحیح کنیم و امام حسین علیه السلام را الگوی خود برای آزادگی و حریت قرار دهیم. باید به این نکته توجه داشته باشیم که :

حسین بیشتر از آب تشنه لبیک بود افسوس که بجای افکارش فقط زخمهای تنش را نشانمان دادند و بزرگترین دردش را بی آبی نامیدند.

پس بیاییم با افکار امام حسین علیه السلام خوب آشنا شویم. امام حسین(ع) می خواست دین زنده بماند و به بدعت ها دچار نشود. امام حسین(ع) می خواست ظلم و زورگویی از بین برود. امام حسین(ع) می خواست با افرادی که اجازه ی آزادی اندیشه را نمی دهند و به زور می خواهند دیگران را همراه خود کنند مبارزه کند.

در آخر به این مطلب توجه شود که :

هر زمانى جهاد مخصوص به خود را دارد. در زمان امام حسین(ع) جهاد به این بود که انسان شمشیر دست بگیرد و به میدان جنگ برود ولى در زمان ما جهاد کیفیتش تغییر کرده است مثلاً امروزه جهاد علمى وجود دارد. امروزه حفظ دین به این است که مبانی نظری دینی را به خوبی فرا بگیریم و در واقع ، دینمان را از حالت تقلیدی به حالت تحقیقی تبدیل کنیم.

به نظر شما چند درصد مردم در دین داری مقلد اند؟ به نظر شما اگر ما در کشور دیگری به دنیا می آمدیم ، مسلمان و شیعه بودیم؟

پس باید در رابطه ی با دینمان تحقیق کنیم. اگر یک مسیحی از ما پرسید که چرا مسلمانی؟ ما باید جواب مستدل و منطقی داشته باشیم.

اگر یک بهایی یا یکی از اهل سنت از ما پرسید چرا مسلمانی یا چرا شیعه ای؟ باید جواب منطقی داشته باشیم.

پس بیاییم یک بار هم که شده یک دور بر روی عقائدمان تحقیقا کار کنیم و ببینیم تا چه اندازه عقائد ما مستدل است. طبق آیات قرآن کریم نباید کورکورانه و چشم و گوش بسته باشیم و هرچه برای ما گفتند بدون تفکر و تأمل بپذیریم بلکه باید فکر و تعقل کنیم.

اگر چنین کردیم امروزه به خوبی می توانیم از دین دفاع کنیم.

اگر سوال یا شبهه ای نسبت به مسائل دینی دارید باید بدون هیچ ترس و واهمه ای از کارشناسان بپرسید و تا قانع نشده اید دست از تحقیق برندارید.

شما می توانید شبهات و سوالاتتان را به آدرس ایمیل بنده ارسال کنید تا در حد خودم بتوانم پاسخ شما را بدهم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*